چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و حل مساله بر پیشرفت تحصیلی و مسئولیت پذیری دانش آموزان اهمالکار انجام شد. این پژوهش از نوع پژوهش کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی با گروه پیش آزمون پس آزمون بود که بر روی 60 نفر از دانش آموزان دختر اهمالکار شناسایی شده دوره اول متوسطه که بطور مساوی در دو گروه مستقل واقه شدند و یک گروه تحت آموزش مهارتهای یادگیری خود تنظیمی قرار گرفتند و گروه دیگر تحت آموزش مهارت حل مساله قرار گرفتند. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده بود. جهت تشخیص نشانه های اهمالکاری از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم، پرسشنامه مسئولیت پذیری محقق ساخته استفاده شد. از آزمون t وابسته و همچنین تحلیل کواریانس جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد. نتایج تحقیق بیان کننده آن است که تفاوت معنی داری بین دو گروه در میزان مسئولیت پذیری دانش آموزان، پس از آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و حل مسئله مشاهده نشد. اما بین اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و حل مسئله بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اهمالکار تفاوت وجود دارد. باتوجه به یافته های پژوهش حاضر به نظر می رسد آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و مهارت حل مساله میزان پیشرفت تحصیلی و مسئولیت پذیری دانش آموزان اهمالکار را افزایش می دهند اما آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی در مقایسه با حل مساله پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را بیشتر بهبود می دهد.
خلاصه ماشینی:
"جدول (١ ) میانگین وانحراف استاندارد شاخص های اندازه گیری شده شاخص ها میانگین انحراف استاندارد پیش آزمون ١٥٣/١ ١٧/٩٨١ مسئولیت پذیری پس آزمون ١٩٧/٨ ٢٥/٤٣٨ خودتنظیمی پیش آزمون ١١/٩٩٢ ١/٤٢٧ پیشرفت تحصیلی پس آزمون ١٣/٦١٧ ١/٠٠٤ پیش آزمون ١٦٠/٧٦ ٢٢/٩٢٥ مسئولیت پذیری پس آزمون ١٧٨/٢٦ ٢٣/٠٩٦ حل مسئله پیش آزمون ١١/٩٤٨ ١/٤٦٣ پیشرفت تحصیلی پس آزمون ١٢/٨٣٧ ١/٢١٥ جهت بررسی فرضیه ی، بین اثر بخشی آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و حل مساله بر مسئولیت پذیری دانش آموزان اهمالکار تفاوت وجود دارد، از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد.
جدول (٢) نتایج تحلیل کواریانس مقایسه اثر بخشی آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و حل مساله بر مسئولیت پذیری دانش آموزان اهمالکار منابع تغییر مجموع مجذورات df میانگین مجذورات Sig F عدد ثابت ٢٣٩١٩/٧٩٠ ٣ ٧٩٧٣/٢٦٣ ٢٧/٨٣٧ ٠/٠٠١ گروه ٢٢٩/٤٢٨ ١ ٢٢٩/٤٢٨ ٠/٨٠١ ٠/٣٧٥ پیش آزمون ١٧٠٠١/٣٥٨ ١ ١٧٠٠١/٣٥٨ ٥٩/٣٥٦ ٠/٠٠١ خطا ١٦٠٤٠/١٤٣ ٥٦ ٢٨٦/٤٣١ کل ٢١٦١٣٥٢ ٦٠ بر اساس نتایج بدست آمده از جدول (٢)آزمون آنالیز کوواریانس ،تفاوت معنی داری بین دوگروه درمیزان مسئولیت پذیری دانش آموزان (٠٨٠١=F، ٠/٣٧٥= sig، ٠٠٥=p) پس از آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و حل مساله مشاهده نشد.
جدول (٤) نتایج تحلیل کواریانس مقایسه اثر بخشی آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و حل مساله بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اهمالکار منابع تغییر مجموع مجذورات df میانگین مجذورات Sig F عدد ثابت ٦١/٠٩٠٢ ٣ ٢٠/٣٦٤ ٥٦/٥٩٠ ٠/٠٠١ گروه ٢/٠٨٧ ١ ٢/٠٨٧ ٥/٧٩٩ ٠/٠١٩ پیش آزمون ٥٠/٢٩٢ ١ ٥٠/٢٩٢ ١٣٩/٧٥٨ ٠/٠٠١ خطا ٢٠/١٥٢ ٥٦ ٠/٣٦٠ کل ١٠٥٧٨/٧٨ ٦٠ بر اساس نتایج بدست آمده از جدول (٤) آزمون آنالیز کوواریانس ، تفاوت معنی داری بین دوگروه درمیزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (٥٧٩٩=F،٠٠١٩= sig، p٠٠٥ = ) پس از آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و حل مساله مشاهده شد."