چکیده:
ریاضیات به عنوان یک درس اصلی است که داشتن درک درست از آن در آیندهی تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان و طبعا پیشرفت علمی کشور نقش مهمی دارد. در سال های اخیر تلاش متخصصان آموزش ریاضی براین بوده که ریاضیات از علمی برای نخبگان به علمی برای همگان مبدل شود. برای بکار بردن مفاهیم دنیای واقعی، فرد باید به خوبی آن ها را فهمیده و درک کرده باشد. روش هایی که به یادگیری بهتر و ایجادعلاقه و انگیزه در دانش آموزان و دانشجویان کمک می کنند توانایی طرح مسئله و کاربرد های ریاضی در سایر علوم می باشند. بیش از یک دهه که مطالعات آموزش ریاضی برروی حل مسئله متمرکز شده بود محققان به تدریج پی بردند که ترکیب فعالیتهای طرح مسئله ریاضی در موقعیتهای مختلف می تواند یک روش قدرتمند برای توسعه تفکر ریاضی دانش آموزان و دانشجویان باشد (سیلور و همکاران 1990) و همچنین دربرنامه درسی و آموزشی، برقراری پیوند ریاضیات با کاربردهایش در زندگی و سایر علوم از قبیل: هنر، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و … مدّ نظر قرار میگیرد. در این مقاله به این دو عامل مهم یادگیری که طرح مساله و کاربرد های ریاضی است میپردازیم. در حقیقت مساله عامیانه ای مطرح می شود و روش حل اشتباه ولی به ظاهر درستی بیان می شود و در آخر، کاربرد یک مبحث ریاضی در روش حل آن ارائه می شود.
خلاصه ماشینی:
"و باقی آن را کنار بگذارید در این صورت مجهول تا به چه اندازه معلوم می شود و چگونه تغییر می کند؟ آیا می توانید از داده ها چیز سودمندی استخراج کنید؟ آیا داده های دیگری به فکر شما خطور می کند که بتواند برای به دست آوردن مجهول سودمند باشد؟ آیا می توانید مجهول با داده ها یا در صورت لزوم هر دو را چنان تغییر دهید که مجهول تازه و داده های تازه به یکدیگر نزدیکتر باشند؟ آیا همه داده ها را به کار برده اید؟ آیا همه شرط ها را به کار برده اید؟ آیا همه مفاهیم اصلی مندرج در مسأله را بکار برده اید؟ چند نمونه از استراتژی های که در طول حل مسأله ممکن است بکار روند بقرار زیر می باشد: تهیه مدل یعنی رسم الگوی مشابه یا منحنی متناسب با موقعیت مسأله، تهیه فهرست جدول ها و منحنی های منظم و سازمان یافته و جستجو برای الگوی کارکردن برعکس، انتخاب های نمادهای مناسب، مشخص کردن اطلاعات داده شده مورد احتیاج و خواسته شده، نوشتن یک معادله یا یک فرمول حل ساده تر و مرتبط با مسأله داده شده، تقسیم یک مسأله به زیر مسأله های مختلف و حل هر کدام از آنها، استفاده از استدلال استنتاجی، کنترل فرضیه های پنهان در صورت مسأله، حدس یک جواب و آزمایش آن، تغییر نحوه نگرش به مساله (تغییر دیدگاه).
The problem-solving ability and the use of mathematics in other sciences contribute to better learning and students' interest and motivation."