چکیده:
چسبندگی هزینهها زمانی روی میدهد که به هنگام کاهش تقاضا، مدیران برای اجتناب از هزینههای تعدیل، تصمیم به حفظ منابع بلا استفاده میگیرند، تصمیم مدیران به حفظ منابع بلااستفاده میتواند ناشی از ملاحظات شخصی باشد و نوعی هزینههای نمایندگی ایجاد کند. لذا در این پژوهش تاثیر مسئله نمایندگی بر شدت چسبندگی هزینهها بررسی شد. از جریان نقد آزاد، دوره تصدیگری و افق دید مدیر عامل به عنوان متغیرهای مسئله نمایندگی استفاده شده و تعداد 135 شرکت در دوره زمانی 93-1383 به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند که مجموعأ تعداد 1485 سال- شرکت را ایجاد میکردند. برای آزمون فرضیات پژوهش از رگرسیون لگاریتم خطی چند متغیره با استفاده از دادههای تلفیقی به روش حداقل مربعات تعمیم یافته با وزن دهی به مقاطع استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار بین جریانهای نقدی آزاد و چسبندگی بهای تمام شده کالای فروش رفته و هزینههای فروش، عمومی و اداری، رابطه مثبت و معنادار بین دوره تصدیگری مدیرعامل و چسبندگی بهای تمام شده کالای فروش رفته، و رابطه مثبت و معنادار بین افق دید مدیرعامل و چسبندگی هزینههای فروش، عمومی و اداری است؛ ولی بین افق دید مدیرعامل و چسبندگی بهای تمام شده کالای فروش رفته و دوره تصدیگری مدیرعامل و چسبندگی هزینههای فروش، عمومی و اداری رابطه معناداری یافت نشد. نتایج نشان میدهد که به طور کلی، رابطه مثبت و معناداری بین مسئله نمایندگی و شدت چسبندگی هزینهها وجود دارد.
Stickiness of costs occurs as declining of the demand, in order to avoid adjustment costs, managers decide to maintain the unutilized resources. Managerial decisions to maintain unutilized resources can also be caused by personal considerations and result in agency costs. In this study, the effect of the agency problem on degree of costs stickiness has been examined. Free cash flow, the CEO tenure and CEO horizon has been used as variables of the agency problem and the number of 135 firms were selected in the period of the years 1383 to 1393 as a statistical sample which totally created a number of 1485 firm-year. In order to test these hypotheses of the study, multiple log-linear regression, using pooled data through generalized least squares method with cross-sectional weighting, has been applied. The findings of this study indicate that there is a positive and significant correlation between the free cash flows and the cost stickiness of goods sold, the sales, general and administrative costs and furthermore, a positive and significant correlation between CEO tenure and the cost stickiness of goods sold, and moreover, a positive and significant correlation between CEO horizon and the cost stickiness of sales, general and administrative costs; by contrast, no significant correlation between CEO horizon and cost stickiness of goods sold, CEO tenure and cost stickiness of sales administration and general cost has not been found. Overall, the results indicate that there is positive and significant relation between the agency problem and degree of costs stickiness.
خلاصه ماشینی:
برای بررسی چگونگی رفتار هزینهها نسبت به تغییرات سطح فروش در دورههای افزایش و کاهش درآمد به طور جداگانه از مدل (1) استفاده میشود: log ( , ,−1 = 0 + 1 log , , −1 + 2 (رجوع شود به تصویر صفحه) که در آن تعریف عملیاتی متغیرها به شرح زیر میباشد: Cost i,t = بهای تمامشده کالای فروش رفته شرکت i در دوره t (CGS)، یا هزینههای فروش، عمومی و اداری شرکت i در دوره t SG&A))؛ Sales i,t = خالص فروش شرکت i در دوره t؛ DecDummy i,t = اگر فروش در سال t کمتر از سال t-1 باشد برابر 1 و در غیر این صورت برابر صفر؛ چون ارزش متغیر DecDummy i ,t در زمان افزایش درآمد صفر است، بنابراین، ضریب β1 درصد افزایش در هزینهها را در نتیجه 1% افزایش در درآمد فروش نشان میدهد.
نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق در مورد هزینههای فروش، عمومی و اداری (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول 6 نشان دادهشده، ضریب 3β منفی و برابر 986/0- است که در سطح خطای 5% معنادار میباشد و نشاندهنده این است، زمانی که جریان نقد آزاد بالاست چسبندگی هزینههای فروش، عمومی و اداری افزایش مییابد؛ بنابراین فرضیه فرعی 1 پژوهش مورد تایید قرار میگیرد.
بر اساس فرضیه فرعی 3، ضریب 5β مثبت و برابر 247/0 است که در سطح خطای 5% معنادار میباشد و نشان میدهد زمانی که مدیران انتظار دارند در مدت زمان کوتاهی باید شرکت را ترک کنند با کاهش فروش هزینهها را به سرعت تعدیل میکنند که در نتیجه چسبندگی هزینههای فروش، عمومی و اداری کاهش مییابد.