چکیده:
اندیشمندان حسابداری به موضوع "ارزشمداری" علاقه زیادی نشان دادهاند. از دهه 1990 محققان در زمینه ارزشمداری به بررسی این موضوع پرداختند که کدام نوع از اطلاعات حسابداری مربوط میشود و آیا ارزشمداری طی زمان تغییر کرده است. محققان در پی پاسخ به این سوال به نتایج متفاوتی دست یافته اند. پاسخ به این سوال که ارزشمداری اطلاعات حسابداری در بورس اوراق بهادار تهران طی زمان چگونه تغییر کرده است، مساله اصلی تحقیق حاضر را تشکیل میدهد. بدین منظور این پژوهش تحت دو رویکرد اندازه گیری و پیش بینی با استفاده از رگرسیون به بررسی ارزشمداری اطلاعات حسابداری 95 شرکت طی 11 سال پرداخته است. نتایج نشان میدهند که تحت هیچکدام از دو رویکرد نمیتوان فرضیه تحقیق مبنی بر کاهش ارزشمداری اطلاعات حسابداری طی زمان را رد کرد.
خلاصه ماشینی:
بدین منظور این پژوهش تحت دو رویکرد اندازه گیری و پیش بینی با استفاده از رگرسیون به بررسی ارزشمداری اطلاعات حسابداری 95 شرکت طی 11 سال پرداخته است.
بنابراین ضمن بیان فرضیه به شکل زیر آن با استفاده از دو معیار از ارزش شرکت مورد آزمون قرار گرفت: فرضیه تحقیق: اطلاعات حسابداری طی زمان ارزشمداری خود را از دست دادهاند.
در این رگرسیون متغیر وابسته، یکبار قیمت سهام( رویکرد اندازه گیری) و بار دیگر ارزش ذاتی محاسبه شده از طریق مدل پیشنهادی سوبرامانیام و ونکتکلام7 است(رویکرد پیش بینی).
(رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که قبلا ذکر شد به منظور بررسی فرضیه تحقیق از رگرسیون مدل شماره(2) استفاده شده که نتایج حاصل از آن در نگاره 6 گویای آن است که اگرچه ضریب متغیر وابسته این مدل در هر دو رویکرد اندازه گیری و پیش بینی ارزشمداری مثبت است اما معنادار نبوده و بنابراین نمیتوان فرضیه تحقیق را رد کرد.
واضح است بر خلاف نظر ابودی و همکاران(2002) دانتو و همکاران(2004)کیت فانگ و همکاران(2010) بین ارزشمداری اطلاعات حسابداری تحت دو رویکرد اندازه گیری و پیش بینی اختلافی نبوده و استفاده از دو متغیر وابسته متفاوت(قیمت و ارزش تحقق یافته بازار) تفاوتی در نتیجه تحقیق ایجاد نکرده است.
& Liu, J (2002), Measuring Value Relevance in a (Possibly) Inefficient Market Journal of Accounting Research, vol.
P. (1994), The Value Relevance of German Accounting Measures: An Empirical Analysis, Journal of Accounting Research, vol.