چکیده:
ارتباطات در بحران،بخشی از روابط عمومی است و پیدایی آن به صورت مستقیم با شیوه اطلاع رسانی رسانه های خبری ارتباط دارد.از طرفی امروزه رسانه های اجتماعی در عرصه فضای مجازی بلافاصله پس از وقوع بحران سازمانی،شاهد حضور و مشارکت گسترده و فعالانه ی مخاطبان هستند.لذا این تحقیق با هدف شناسایی وضع موجود روابط عمومی دیجیتال در سپاه انجام گرفته و سوال ات تحقیق ابعاد مختلف روابط عمومی دیجتیال را بررسی می کند.روش تحقیق توصیفی و با استفاده از پرسشنامه،اطلاعات لازم جمع آوری شد.جامعه آماری کلیه نخبگان و متخصصان عرصه فضای مجازی و روابط عمومی های سازمان می باشند و نمونه آماری به شیوه هدفمند و تعداد 60 نفر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت.نتایج نشان می دهد در شش حوزه«اهمیت و جایگاه روابط عمومی در فضای مجازی با میانگین 3،08 ،برنامه ریزی برای مقابله با تهدیدات در فضای مجازی با میانگین 2،07،مخاطب شناسی با میانگین ،2،74،تهدیدشناسی با میانگین 3،08،سازماندهی و اجرا با میانگین 2،92 و بازخورد اقدامات در فضای مجازی با میانگین 2،91»وضعیت کلی روابط عمومی سازمان در فضای مجازی مناسب ارزیابی نمی شود.لذا این وضعیت نشان می دهد برای روابط عمومی در فضای مجازی چه از نظر ساختاری و چه از نظر مالی و نیروی انسانی اهمیت لازم داده نشده و با توجه به این که بی اعتبار کردن موقعیت سازمان های انقلابی در عرصه فضای مجازی از سوی رسانه های دشمن به عنوان یک تاکیتک،در برنامه های آنها می باشد،ضروری است این موضوع در دستور کار فرماندهان و مسئولین سازمان قرار گیرد.در پایان تحقیق پیشنهاد می شود برای رسیدن به جایگاه مطلوب روابط عمومی در فضای مجازی نیاز به ایجاد ساختار و پیش بینی بودجه،جذب نیروی انسانی متخصص و نیاز به دستیابی به تکنولوژی های بومی و جذاب در این حوزه می باشد.
خلاصه ماشینی:
"/ عوامل و مؤلفه های مدل جدول ١: عوامل و مؤلفه های مدل ابعاد (عوامل ) مؤلفه (متغیر) ابعاد (عوامل ) مؤلفه (متغیر) شناخت ماهیت روابط عمومی سطح بندی تهدیدات اهمیت و جایگاه تصمیم گیری و تصمیم سازی تهدیدشناسی رسانه شناسی سیاست های کلان (دکترین ) سازماندهی تولید پیام برنامه ریزی برای پیش بینی اختصاص بودجه و اجرا انتشار پیام مقابله با تهدیدات پیش بینی نیروی انسانی متخصص نیروی انسانی متخصص تهدیدات احتمالی (سناریوسازی) بازخورد تجزیه و تحلیل نظرسنجی یافته ها بررسی وضعیت سازماندهی و اجرای روابط عمومی سازمان در فضای مجازی جدول ٢: بررسی متغیر تولید پیام مانگن جمع گزینه ها سطح معنی داری یی گزینه ١ (خیلی کم تا متوسط ) گزینه ٢ (زیاد تا خیلی زیاد) آزمون باینومینال 3,12 32 28 0,69 با توجه به انجام آزمون باینومینال در خصوص متغیر تولید پیام مشخص گردید، تعداد ٥٤ درصد پاسخ دهندگان به گزینه های خیلی کم تا متوسط و ٤٦ درصد به گزینه های زیاد و خیلی زیاد پاسخ داده اند؛ لذا نشان میدهد متخصصان عرصه روابط عمومی، وضعیت تولید پیام را در عرصه فضای مجازی مناسب ندانسته و آن را مطلوب ارزیابی نمیکنند.
٣. در بررسی وضعیت مخاطب شناسی روابط عمومی سازمان در فضای مجازی میتوان از یافته های تحقیق نتیجه گرفت که با توجه به اینکه یکی از ابزارهای مهم روابط عمومیها در عرصه فضای مجازی کسب اطلاعات از وضعیت سواد دیجیتال و آنالیز و تجزیه و تحلیل در خصوص وضعیت سنی ، جنسی و تحصیلاتی مخاطبان خودش در فضای مجازی به خصوص در شرایط بحران برای برنامه ریزی بهتر میباشد ، وضعیت پاسخ به سؤالات نشان میدهد که این موضوع مهم به خوبی در سازمان اجرا نمیشود."