چکیده:
هدف از این پژوهش ، ارائه مدل عوامل موثر بر رفتار مثبت هواداران مسابقات لیگ برتر هندبال ایران میباشد. جامعه آماری پژوهش را هواداران حاضر در مسابقات لیگ برتر هندبال ایران تشکیل دادند که از میان آن ها، ٣٥٨ هوادار زن و مرد به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. براساس تحلیل عاملی، ٣٨ متغیر در شش گروه محیطی، فرهنگی، مدیریتی، حمایتی، امنیتی و روانی قرار گرفتند. همچنین ، مشخص شد که این عوامل (محیطی، فرهنگی، مدیریتی، حمایتی، امنیتی و روانی) به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر رفتار مثبت تاثیر دارند. شایان ذکر است که عامل روانی به عنوان یک متغیر میانجی در این مدل ایفای نقش کرده است . علاوه براین ، در قسمت اثر کل نیز مشخص شد که عامل امنیتی، بیشترین تاثیر را بر رفتار مثبت دارد؛ بنابراین ، پیشنهاد میشود که مدیران به عوامل اثرگذار، به ویژه عامل امنیتی، توجه بیشتری داشته باشند تا شاهد رفتار مثبت هواداران در مسابقات باشیم .
خلاصه ماشینی:
"Bartlett's Test of Sphericity جدول ١ـ تحلیل عاملی مؤلفه های اصلی حیطه ها و زیرحیطه ها بار عاملی عامل یک : محیطی استفاده از تأسیسات و امکانات مدرن (نصب اسکوربورد، ساخت سرویس بهداشتی و سلف تغذیه ) در 0/74 ورزشگاه طراحی صحیح ورودی، خروجی و شکل ظاهری ورزشگاه 0/73 طراحی جایگاه های مناسب و صندلی راحت برای هواداران 0/68 افزایش کمی وکیفی وسایل حمل ونقل عمومی برای هواداران 0/66 استفاده از سیستم های مناسب (نور، صوت ، گرمایشی و سرمایشی) در ورزشگاه 0/54 نرده کشی و حفاظ بندی مناسب در ورزشگاه 0/45 عامل دو: فرهنگی آموزش رفتارهای شایسته ، برجسته سازی اخلاقیات ، فرهنگ سازی و تبلیغات از طریق رسانه ها ٠/٦٧ تأکید خانواده ها بر رفتارهای هنجار و پسندیده 0/64 تشویق و ترغیب به رعایت اصول اخلاقی توسط بازیکنان محبوب 0/60 ارائۀ الگوی رفتاری مناسب به هواداران ورزش 0/59 آشناکردن هواداران با قوانین ورزش موردنظر 0/52 حضور خانواده (همسر و فرزند) در ورزشگاه 0/46 تأکید روزنامه های ورزشی بر مسائل ورزشی 0/41 کمک گرفتن از بازیکنان تأثیرگذار برای بهبود رفتار هواداران 0/40 حضور مقامات و افراد مؤثر و مردمی (فرهنگی، مذهبی و خیرین ) در ورزشگاه 0/37 عامل سه : امنیتی استفاده از دوربین های مداربسته در داخل و حوالی ورزشگاه 0/69 بازرسی هواداران هنگام ورود به ورزشگاه 0/69 حضور مأموران با لباس شخصی در بین هواداران 0/68 مجازات و جریمه کردن افراد خاطی (هواداران ، مربیان ، داوران ، بازیکنان و تیم ) 0/57 پیش فروش بلیط و ارائۀ آن به شکل اینترنتی 0/46 استفاده از مأموران انتظامی آموزش دیده و مناسب 0/42 برقراری نظم در نقاط حساس ورزشگاه (محل ورود و محل تجمع هواداران ) 0/37 عامل چهار: حمایتی فراهم کردن امکانات تفریحی و ورزشی در سطح شهر به منظور تخلیۀ هیجانات 0/66 داشتن برنامۀ مناسب قبل از شروع بازی و بین دو نیمۀ آن برای سرگرمی هواداران 0/60 تشکیل کانون هواداران 0/54 اختصاص جایگاه مناسب در ورزشگاه با توجه به ماهیت افراد (سن ، جنسیت ، تحصیلات و وضعیت 0/53 اقتصادی) افزایش تیم های محلی برای مشارکت جوانان در برنامه های ورزشی 0/51 انتخاب چند تماشاگر نمونه و تجلیل از رفتار شایستۀ آن ها 0/36 برگزاری کلاس های آموزشی برای لیدرها 0/31 ادامه جدول ١ـ تحلیل عاملی مؤلفه های اصلی حیطه ها و زیرحیطه ها بار عاملی عامل پنج : روانی حضور داور حین تمرین به منظور بالابردن سطح تحمل بازیکنان 0/74 حضور هواداران حین تمرین بازیکنان 0/72 ایجاد جو مناسب (مدیریت صحیح هواداران ) توسط مربی 0/62 برجسته سازی رفتارهای دوستانۀ بازیکنان و مربیان دو تیم با یکدیگر 0/53 استفاده از موسیقی مؤثر در زمان مناسب 0/37 ایجاد ذهنیت مثبت در هواداران نسبت به تلاش تیم 0/32 عامل شش : مدیریتی استفاده از بازیکنان ، مربیان و داوران مجرب و حرفه ای 0/60 تعیین زمان مناسب برای برگزاری مسابقات و شروع به موقع آن 0/58 بازبودن به موقع درب ورودی ورزشگاه و فروش بلیط با توجه به ظرفیت آن 0/57 درادامه و به منظور بررسی اثر مستقیم ، غیرمستقیم و نیز اثر کلی عوامل مؤثر بر رفتار مثبت ، از روش تحلیل مسیر استفاده شد."