چکیده:
یکی از اهداف برگزاری رویدادهای ورزشی جذب درآمد است. از آنجا که حضور هواداران و خرید بلیت توسط آنها از درآمدهای اصلی رویدادها محسوب میشود، توجه به انگیزه های هواداران و تقویت آنها میتواند باعث حضور بیشتر تماشاگران در رویدادها و درآمدزایی حاصل از آن شود. هدف از این تحقیق، اولویت بندی و شناخت ارتباط بین انگیزه ها و عوامل موثر بر حضور هواداران است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری را 80 هزار تماشاگر مسابقه استقلال و پرسپولیس تشکیل می داد که در تاریخ 10/7/88 در ورزشگاه آزادی برگزار شده بود. بر اساس جدول مورگان، از 415 پرسشنامه توزیع شده ، 385 پرسشنامه قابل استفاده تجزیه و تحلیل شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه «انگیزش هواداران ورزش» وون و کیتامورا (2006) بود که پس از اعمال تغییراتی، برای داوری و تایید روایی در اختیار استادان مدیریت ورزشی قرار داده شد. پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ تائید شد (81/0= α). داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (توزیع فراوانی، آزمون اسپیرمن و آزمون فریدمن) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد بین سن و تعداد دفعات حضور در ورزشگاه رابطه معنیدار و منفی وجود دار. انگیزه های حمایت از تیم، علاقه به فوتبال، زیبایی فوتبال و هیجان بازی با میزان حضور رابطه دارند و علاقه به تیم شهر خود (شهرگرایی) نیز با استقبال زیادی همراه است. در انگیزه های مورد بررسی، علاقه به تیم بیشترین میانگین و علاقه به بازیکن کمترین میانگین را داشت. درمجموع، انگیزه های علاقه به تیم، شهرگرایی، علاقه به فوتبال، زیبایی، هیجان مثبت، اجتماعی شدن، سرگرمی، گریز و علاقه به بازیکن، به ترتیب بیشترین میانگین را داشتند.
خلاصه ماشینی:
"رابطۀ بین انگیزههای هواداران با میزان حضور آنها ردیف عوامل ضریب همبستگیr Sig 1 میزان حضور هواداران حمایت از تیم ** 000/0 2 علاقه به فوتبال ** 000/0 3 زیبایی بازی فوتبال ** 000/0 4 هیجان بازی ** 000/0 5 سرگرمی 588/0 6 گریز 696/0 7 شهرگرایی ** 001/0 8 اجتماعی شدن 744/0 9 علاقه به بازیکن 244/0 **: همبستگی در سطح 01/0 معنیدار است.
با توجه به جدول 6، نتایج آزمون فریدمن برای اولویتبندی انگیزههای حضور هواداران نشان داد انگیزههای حمایت از تیم، علاقه به فوتبال، زیبایی بازی فوتبال، هیجان بازی، سرگرمی، گریز، شهرگرایی، اجتماعی شدن و علاقه به بازیکن، بهترتیب بیشترین اهمیت را در حضور هواداران داشتهاند.
نتایج آزمون فریدمن برای تمام انگیزهها نتیجۀ آزمون میانگین رتبه انگیزهها ردیف 53/175 8 کمتر از 001/0 خی دو درجۀ آزادی سطح معنیداری 54/4 حمایت از تیم 1 17/4 علاقه به فوتبال 2 61/3 زیبایی بازی فوتبال 3 44/3 هیجان بازی 4 24/3 سرگرمی 5 05/3 گریز 6 63/2 شهرگرایی 7 45/2 اجتماعی شدن 8 22/2 علاقه به بازیکن 9 بحث و نتیجهگیری هدف از این پژوهش اولویتبندی و شناخت ارتباط بین انگیزهها و عوامل مؤثر بر حضور هواداران شهرآورد بزرگ تهران (مسابقۀ استقلال و پرسپولیس) بود.
یافتههای پژوهش در مورد اهمیت انگیزهها نشان داد حمایت از تیم، علاقه به فوتبال، زیبایی بازی، هیجان بازی و سرگرمی از مهمترین انگیزههای حضور هواداران است و انگیزههای گریز، شهرگرایی، اجتماعی شدن و علاقه به بازیکن از اهمیت کمتری دارند."