چکیده:
سابقه و هدف: از مباحثی که در موضوع علم و دین مطرح است بحث علم دینی و علم غیردینی است. پرسشی که در این مبحث مطرح است این است که آیا میتوان علوم را به علوم دینی و علوم غیردینی دستهبندی کرد؟ آیا اساساً علم غیردینی داریم؟ و یا برعکس علم دینی داریم؟ آیا همه علوم را میتوان به دینی و غیردینی تقسیمبندی کرد؟ به عنوان نمونه آیا میتوان گفت که ما فیزیک دینی و غیردینی و پزشکی دینی و غیردینی و روانشناسی دینی و غیردینی و اقتصاد دینی و غیردینی داریم؟
مواد و روشها: در این نوشتار تلاش شده است که با مراجعه به متون دینی و تحلیلهای عقلی و بررسی دیدگاههای مختلف و دریافت نکتههای مثبت و رد و انکار نکات نامقبول بهترین نظریه در باب علم دینی و غیردینی مطرح گردد.
یافتهها: یک دیدگاه این است که هم علوم دینی داریم و هم غیردینی و همه علوم را میتوان به دینی و غیردینی تقسیم کرد. دیدگاه دیگر این است که اساساً علم غیردینی و سکولار نداریم همه علوم دینیاند.
نتیجهگیری: عرصه اصلی تقسیمبندی علوم به دینی و غیردینی علوم انسانی به معنای خاص است. در این عرصه بیشتر میتوان از علم دینی و غیردینی سخن گفت: اما در رشتههای دیگر این تقسیمبندی چندان موجه نیست. البته در عرصههای دیگر نیز نقش دین را در برخی از مبانی و نیز راهکارها نمیتوان نادیده گرفت.
Introduction: Religious and non-religious sciences are among the topics in science and religion. The question that arises is whether sciences can be categorized into religious and non-religious ones? Is there basically non-religious science? Or conversely, is there religious science? Can all sciences be divided into religious and non-religious? For example, can it be said that whether there are religious and non-religious physics, medicine, psychology and economics?
Methods: In this study, it has been attempted to suggest the best theory about religious and non-religious sciences by referring to religious texts, performing rational analyses, examining different approaches, receiving positive points and rejecting unacceptable points.
Findings: One approach is that there are both religious and non-religious sciences and all sciences can be divided into religious and non-religious. Another approach is that there is basically no secular science, and all are religious sciences.
Conclusion: The main area of this division of the human sciences has a special meaning. In this area, the religious and non-religious sciences can be further discussed. However, in other fields this division is not justified. In other respects, of course, the role of religion in some of the fundamentals and strategies cannot be ignored.