چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی نقش سبکهای مقابله با تنیدگی و ابعادکمالگرایی در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان انجام شد. پژوهش حاضر از نوع رابطهای است. از میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان، 190 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و مقیاس اهمالکاری تحصیلی (PASS)، پرسشنامهی سبکهای مقابله با موقعیتهای تنشزا (CISS) و مقیاس کمالگرایی را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سبک مقابلهای مسئلهمدار، سبک مقابلهای هیجانمدار، کمالگرایی بهنجار وکمالگرایی روانرنجورانه به ترتیب بیشترین تاثیر را در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی داشتند (01/0>p). پژوهش حاضر بر نقش تعیینکنندهی سبکهای مقابله با تنیدگی در اهمالکاری تحصیلی تاکید نمود و همچنین ضرورت توجه به ماهیت دوگانهی کمالگرایی را در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی آشکار ساخت.
خلاصه ماشینی:
"در کمالگرایی روانرنجورانه، فرد با استاندارهای سطح بالا و غیرواقعبینانه، نگرانی مفرط درباره اشتباهات و نقایص شخصی، ادراک فشار زیاد از محیط برای کامل بودن، - Kandemir - Solomon & Rothblum - Binder - Flett, Blankstein, Hewitt, & Koldin - Frost, Marten, Lahrat, & Rosenblate - Perfectionism - Hamachek - normal perfectionism - neuroticism perfectionism ادراک فاصله زیاد بین عملکرد شخصی و استانداردها و شک و تردید اجبارگونه در امور روبهروست.
در این راستا، این پژوهش برآن است که نقش سبکهای مقابله با تنیدگی و ابعاد بهنجار و روانرنجورانه کمالگرایی را بهطور همزمان در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان بررسی کند.
با توجه به اینکه -Procrastination Assessment Scale-student مؤلفههای احساس و عاطفه دانشآموزان و تمایل آنها برای تغییر اهمالکاری، میزان اهمالکاری فرد را مشخص نمیکند، اعتبار پرسشنامه با حذف این دو مؤلفه را نیز 87/0 گزارش کرده است.
جدول 3 : خلاصه نتایج بررسی وجود همخطی چندگانه بین متغیرهای پیشبین بر اساس شاخصهای VIF و TOLERANCE سبک مقابلهای مسألهمدار سبک مقابلهای هیجانمدار کمالگرایی بهنجار کمالگرایی روانرنجورانه شاخص VIF 23/1 57/1 83/1 17/2 شاخص TOLERANCE 82/0 64/0 55/0 46/0 به منظور بررسی سهم هر یک از سبکهای سهگانه مقابله و ابعاد دوگانه کمالگرایی در پیشبینی تغییرات اهمالکاری تحصیلی از آزمون رگرسیون خطی تک متغیره چندگانه با روش گام به - univariate Multiple linear regression - multicollinearity - variance inflation factors گام استفاده شد.
یافتههای این پژوهش میتواند مبنایی برای پژوهشهای کاربردی در جهت مداخله در زمینه آموزش سبک مقابلهای مسألهمدار و کمالگرایی بهنجار بهمنظور بررسی تأثیر آنها بر کاهش اهمالکاری تحصیلی باشد."