چکیده:
کارشناسی انجمن اولیا و مربیان سازمان آموزش و پرورش شهرتهران طی سال های اخیر، به منظور تکمیل،
استمرارو تعمیم و تعمیق برنامة آموزش خانواده، اقدام به آموزش غیرحضوری خانواد ه ها از طریق بروشورهای "اشاره" نموده است . تاکنون شمارزیادی از بروشورهای مذکور منتشر و در بین اولیای دانش آموزان توزیع شده است. با توجه به اینکه هدف این آموزش ها ارتقای سطح دانش و آگاهی اولیای دانش آموزان در زمینة تعلیم و تربیت فرز ندان و هم چنین افزایش مهارت های تربیتی آنها بوده است، ضرورت دارد که میزان تاثیر این آموزش ها ازدیدگاه اولیای دانش آموزان و مدیران مدارس مورد بررسی و ارزشیابی علمی قرار گیرد. هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان موثر و مفی د بودن آموزش غیرحضوری خانواد ه (بروشورهای اشاره) در غنی سازی مهارت های تربیتی اولیای دانش آموزان و ارتقای سطح دانش و آگاهی آنهاست . با توجه به اهداف پژوهش، شش سوال پژوهشی مطرح گردید. برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از دوابزار مصاحبه (با ساختار ) و پرسش نامة محق ق ساخته استفاده شد . روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش پیمایشی بوده و جامعة آماری پژوهش شامل کلیة اولیای دانش آموزان و مدیران مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 86-1385 بوده است.نمونه پژوهش شامل 360 نفر از مدیران مدارس و 100 نفر از اولیای دانش آموزان بوده است.برای انتخاب افراد نمونه از اولیای دانش آموزان از روش نمونه گیری داوطلبانه یا در دسترس و مدیران مدارس از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد. نتایج پژوهش 1- از دیدگاه اولیای دان ش آموزان، آموزش غیرحضوری خانواده (بروشورهای اشاره ) به میزان زیادی در غنی سازی مهار ت های تربیتی آنها در ابعاد افزای ش رفتارهای مطلوب در فرزندان، ایجاد رفتارهای مطلوب در
فرزندان، ارتقای بهداشت روانی، افزایش مهار ت های زندگی، بهبود رو شهای تربیتی و رفتار با فرزندان و کاهش تنش های درون خانواده موثر بوده است . 2- از دیدگاه مدیران مدارس، آموزش غیرحضوری خانواده ( بروشورهای اشاره ) به میزان زیادی در غنی سازی مهار ت های تربیتی اولیای دانش آموزان در ابعاد افزایش رفتارهای مطلوب در فرزندان، ارتقای سطح بهداشت روانی، ایجاد رفتارهای مطلوب در فرزندان، افزایش مهارت های زندگی و بهبود روش های تربیتی و رفتار با فرزندان موثر بوده است . 3- از نظر ا ولیای دان ش آموزان و مدیران مدارس، آموزش غیرحضوری خانواده (بروشورهای اشاره) تا اندازه زیادی در ارتقای سطح دانش و آگاهی اولیا موثر بوده است. -4 از نظر مدیران مدارس محتوای بروشورهای اشاره برای اولیای دانش آموزان قابل فهم بوده، با عناوین آنها هماهنگی داشته و مورد نیاز آنها بوده است و همچنین تصاویر موجود در بروشورها با موضوع آن تناسب داشته و شکل ارائه آموز شهای غیرحضوری به صورت بروشور مناسب بوده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول ١: نظرات اولیای دانش آموزان دربارة تأثیر آموزش غیرحضوری خانواده در غنی سازی مهارت های تربیتی آن ها ردیف مهارت های تربیتی میانگین انحراف استاندارد خطای استاندارد میانگین درجه آزادی سطح معناداری (á) t محاسبه شده 1 افزایش رفتارهای مطلوب در فرزندان 2/86 0/82 0/082 99 0/01 4/34 2 ایجاد رفتارهـای مطلـوب در فرزندان 2/37 0/79 0/079 99 0/01 2/98 3 کــاهش و حــذف رفتارهــای نامطلوب فرزندان 2/59 0/84 0/084 99 0/05 1/06 4 ارتقای سطح بهداشت روانی 2/97 0/79 0/079 99 0/01 5/89 5 افزایش مهارت های زندگی 2/97 0/82 0/082 99 0/01 5/71 6 کمک به پیـشرفت تحـصیلی فرزندان 2/57 0/79 0/079 99 0/05 0/91 7 بهبــود روش هــای تربیتــی و رفتار با فرزندان 2/95 0/65 0/065 99 0/01 6/84 8 کاهش تنش های درون خانواده 2/76 0/86 0/086 99 0/01 3/002 با توجه به نتایج بدست آمـده از تجزیـه و تحلیـل آمـاری ، از نظـر مـدیران مـدارس آموزش غیرحضوری (بروشورهای اشاره ) به میـزان زیـادی در غنـی سـازی مهـارت هـای تربیتی اولیـای دانـش آمـوزان در ابعـاد افـزایش رفتارهـای مطلـوب در فرزنـدان ، ایجـاد رفتارهای مطلوب در فرزندان ، ارتقای سطح بهداشت روانی ، افزایش مهارت های زنـدگی و بهبود روش های تربیتی و رفتار با فرزندان مـؤثر بـوده اسـت همچنـین از نظـر مـدیران مــدارس ، آمـوزش غیرحـضوری خــانواده در غنـی سـازی مهــارت هـای تربیتـی اولیــای دانش آموزان در ابعاد کاهش و حذف رفتارهای نـامطلوب فرزنـدان ، کمـک بـه پیـشرفت تحصیلی فرزندان و کاهش تنش های درون خانواده تأثیر زیادی نداشته است ."