چکیده:
هدف از پژوهش حاضر،بررسی و مقایسه شیوه های کنارآمدن یا استرس نوجوانان پسر وابسته به بازی های رایانه ای و غیر وابسته به بازی هاست.به منظور دستیابی به این هدف 150 نوجوان 20-11 ساله وابسته به بازی ها رایانه ای و 150 نفر غیروابسته به بازی ها در سطح شهر تهران،با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.ابزار گردآوری اطلاعات برای تشخیص وابستگی به بازی های رایانه ای،فرم اصلاح شده آزمون تشخیص وابستگی به اینترنت یانگ بود و برای سنجش شیوه کنار آمدن یا استرس از پرسش نامه لازاروس-فولکمن استفاده شد.از پرسش نامه دموگرافیک پژوهشگر ساخته استفاده گردید.پس از جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها یا آزمونt گروه های مستقل یا نرم افزارspss،یافته های به دست آمده نشان داد که نوجوانان وابسته به بازی های رایانه ای در برخی شیوه های کنار آمدن یا استرس یا نوجوانان غیر وابسته به بازی های رایانه ای تفاوت معناداری دارند.این تفاوت در شیوه های کنار آمدن رویاروی گر،دوری جویی و گریز-اجتناب مشاهده شد و در شیوه های کنار آمدن خویشتن داری،جستجوی حمایت اجتماعی،مسئولیت پذیری،حل مدیرانه مسئله و ارزیابی مجدّد مثبت بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت.
خلاصه ماشینی:
"از آن جهت کـه شـیوة کنارآمـدن جـستجوی حمایـت اجتمـاعی ، نمونـه ای از شـیوه هـای کنـار آمـدن مسئله مدار است و نیز وابستگی به بازی های رایانه ای به گونه ای آسیب روانی و اجتمـاعی محسوب می گردد، نتایج حاصـل از آزمـون ایـن فرضـیه بـا یافتـه هـای اکبـری (١٣٨٢) همسویی دارد.
از آن جهـت کـه شـیوة کنارآمدن مسئولیت پذیری ، نمونه ای از شیوه های کنـار آمـدن مـسئله مـدار اسـت و نیـز وابستگی به بازی های رایانه ای به گونه ای آسیب روانی و اجتمـاعی محـسوب مـی گـردد، نتایج حاصل از آزمون این فرضیه با یافته های اکبری (١٣٨٢) همسویی دارد.
از آن جهت که شیوة کنارآمدن حـل مد برانـة مـسئله نمونـه ای از شـیوه هـای کنـار آمـدن مسئله مدار است ، و نیز وابستگی به بازی های رایانه ای به گونه ای آسیب روانی و اجتماعی محسوب می گردد، نتایج حاصـل از آزمـون ایـن فرضـیه بـا یافتـه هـای اکبـری (١٣٨٢) همسویی دارد.
از آن جهت که شیوة کنارآمدن ارزیابی مجدد مثبت نمونه ای از شـیوه هـای کنـار آمدن مسئله مدار است و نیز وابستگی به بازی های رایانه ای بـه گونـه ای آسـیب روانـی و اجتماعی محسوب می گردد، نتایج حاصل از آزمـون ایـن فرضـیه بـا یافتـه هـای اکبـری (١٣٨٢) همسویی دارد."