چکیده:
حرکت پیاده از قدیمی ترین و ابتدایی ترین اشکال جابه جایی انسان درگذشته بوده است که متاسفانه امروزه با غلبه تدریجی حرکت سواره و توجه به رفع نیازهای سواره موجب افول ارزش های بصری و محیطی گشته است. حرکت پیاده دارای ارزش هایی چون احساس تعلق به محیط، درک هویت فضایی و کیفیت های محیطی است که با حرکت سواره این ادراک حاصل نمی شود. در این پژوهش با بهره گیری از مطالعات میدانی و استفاده از پرسش نامه و با هدف تبدیل خیابان شهری به پیاده راه، عوامل موثر بر احداث پیاده راه مطلوب در خیابان بوعلی همدان مورد مطالعه قرارگرفته است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که چهار گروه عوامل شامل سرزندگی، امنیت و ایمنی، انعطاف پذیری و دسترسی و ترافیک بر احداث یک پیاده راه مطلوب شهری موثر هستند که در این میان عامل ایمنی و امنیت دارای بیشترین تاثیر از نظر عابران پیاده است.
خلاصه ماشینی:
امکان سنجی احداث پیاده راه به عنوان یک کاتالیزور در جهت ارتقای کیفیت فضای شهری (مطالعه موردی: محور بوعلی همدان ) نرگس صادقی*، سهیل سبحان اردکانی** تاریخ دریافت مقاله : ٩١/١٠/٢٠ تاریخ پـذیرش نهـایی : ٩٢/٥/٢ چکیده حرکت پیاده از قدیمی ترین و ابتدایی ترین اشکال جابه جایی انسان درگذشته بوده است که متأسفانه امروزه با غلبه تدریجی حرکت سـواره و توجه به رفع نیازهای سواره موجب افول ارزش های بصری و محیطی گشته است .
بر اساس مبانی نظری مطالعه شده و با توجه به نقش پیاده راه به عنوان یک فضای شهری ، جهت طراحی مناسب این فضا باید به عوامل ١١٦٦ گوناگونی توجه نمود که در جدول زیر به طور خلاصه به چهار بعد مهم در این زمینه اشاره شده است که عبارت اند از: سرزندگی ، انعطاف پذیری ، ایمنی و امنیت ، و دسترسی و ترافیک که هرکدام از این عوامل دارای شاخص های گوناگونی می باشند.