چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی صلاحیت های مربیان و استادکاران « آموزش همراه با تولید» در خارج از مرکز کـاردانش استان کرمانشاه بود. روش این پژوهش ، توصیفی از نـوع پیمایشـی بـود. جامعـه پژوهشـی ، شـامل ٢٠ نفـر از مـدیران و کارشناسان آموزش و پرورش استان کرمانشاه و نیز ١٣٥ نفر از هنرجویان خارج از مرکز کاردانش بود. با توجه بـه جـدول کرجسی و مورگان ، ١٩ نفر از گروه اول و ١٠٢ نفر از گروه دوم ، حسب برآورد آماری به روش طبقه ای تصادفی ، به عنوان نمونه انتخاب گردید. جهت تهیه ابزار پژوهش ، سه بعد صلاحیت های ١) شخصی ، ٢) تخصصی - حرفه ای (با مولفه هـای دانش ، بینش و توانش یا مهارت ) و ٣) اخلاقی – اعتقادی (با مولفه های وجدان کاری ، توسعه توانمندی ، اعتدال اجتماعی ، روابط اجتماعی ، انضباط اداری و ایمان درونی ) طبقه بندی شد. سپس ، بر اساس آن ، پرسشنامه هـای متناسـب بـا شـرایط پاسخ گویان تهیه گردید. پس از تحلیل توصیفی و استنباطی ، نتایج تحقیق نشان داد میانگین کل صلاحیت های سـه گانـه مورد بررسی ، در حد زیاد و معنادار است . همچنین ، در بعد صلاحیت های شخصی ، تمامی گویه ها معنادار بـود، ولـی در دو بعد صلاحیت های تخصصی - حرفه ای ، گویه های مربوط به استفاده از شیوه های مناسب تدریس ، تهیه نقشه کار مناسـب ، اطلاعات به روز از نشریات و مقاله ها، به کارگیری کـامپیوتر و نـرم افزارهـای مـرتبط بـا مهـارت آمـوزی و نیـز، در بعـد صلاحیت های اخلاقی - اعتقادی ، گویه های همکاری با مشاوران مدارس ، تلاش در ارتقاء و به روز نمودن دانش و مهارت خود و دیگران ، مبادله دانش و اطلاعات حرفه ای ، توجه به تفاوت ها و نیازهـای فـردی دانـش آمـوزان ، گـزارش مسـائل انضباطی دانش آموزان ، مطالعه و رعایت بخش نامه ها، آیین نامه ها و استانداردها، از دید پاسخ گویان در حد متوسط یا کمتر از متوسط بود.
خلاصه ماشینی:
"دیدگاه مدیران و کارشناسان بررسی نتایج ارائه شده در جدول شـماره ٨ در خصـوص ارزیـابی میـزان برخـورداری مربیان و استادکاران از صلاحیت های تخصصـی - حرفـه ای از نـوع تـوانش ، از دیـدگاه پژوهش های تربیتی شماره ٣٠- بهار و تابستان ٩٤ / جدول ٨- شاخص های توصیفی و نتایج آزمون تی تک نمونه ای میزان برخورداری مربیان و استادکاران از صلاحیت های تخصصی - حرفه ای از نوع توانش ، از دیدگاه مدیران و کارشناسان ردیف مؤلفه تعداد میانگین انحراف خطای انحراف sig df t استاندارد استاندارد ١ استفاده مؤثر از امکانات ، تجهیزات و 0/73 3/70 20 0/000 19 **4/27 0/16 فضای کارگاه ٢ به کارگیری کامپیوتر و نرم افزارهای ٢١ ٣/٥٢ ٠/٨٧ 0/021 20 *-2/50 0/19 مرتبط با مهارت آموزی ٣ استفاده از وسایل کمک آموزشی برای 0/76 2/90 21 0/576 20 -0/56 0/16 تدریس مناسب ٤ به کارگیری بهترین و متنوع ترین 0/58 3/15 20 0/267 19 1/14 0/13 شیوه های تدریس ٥ تهیه نقشه کار مناسب برای تدریس 0/76 3/23 21 0/171 20 1/52 0/16 عملی در کارگاه ٦درگیر نمودن دانش آموز با کار واقعی به ٢١ ٣/٦٦ ٠/٩١ 0/003 20 **3/34 0/19 شیوه فعال باهدف یادگیری دانش آموزان ٧ مدیریت یادگیری ها و ارتباطات دانش ٢١ ٣/٦١ ٠/٦٦ 0/000 20 **4/24 0/14 آموزان در محیط کارگاه ٨ تهیه به موقع ابزارها، تجهیزات و مواد 0/98 3/65 20 0/008 19 **2/94 0/22 اولیه و آماده سازی محیط برای تدریس ٩ ارزشیابی دانش آموزان با توجه به ٢١ ٣/٥٢ ٠/٨١ 0/008 20 **2/95 0/17 استانداردهای آموزشی صلاحیت های تخصصی - حرفه ای از نوع توانش ١٩ ٣/٣٦ ٠/٤٨ 0/004 18 **3/28 0/11 p≤0/05* p≤0/01** مدیران و کارشناسان حـاکی از آن اسـت کـه از دیـدگاه مـدیران و کارشناسـان ، میـزان برخورداری مربیان و استادکاران مورد مطالعه از صلاحیت های تخصصی -حرفه ای از نوع توانش ، جهت آموزش دانش آموزان کاردانش به شیوه «حرفه آموزی همراه با تولیـد»، در حد زیاد می باشد."