چکیده:
بررسی جامعهشناختی نسل دوم ایرانیان خارج از کشور، بهمثابه نیروی انسانی موثر در هدف های توسعه ای و به مثابه یکی از عوامل اصلی سرمایه انسانی در روند توسعه، ضروری است. در پژوهش حاضر مجموع مطالعات انجام شده در این حوزه که در فاصله سال های (1393-1373) در داخل و خارج از کشور نگاشته شده اند، با استفاده از روش تلفیق پژوهشهای ترکیبی، مورد تحلیل قرارگرفتهاند.بر اساس نتایج پژوهش، در تعریف نسل دوم، مفهوم ذهنیت نسلی بدون محدودیت سنی به کار رفتهاست و سطح تحلیل در پژوهش ها، بیشتر خرد و میانه بودهاست. درحالیکه مطالعات سوئد و استرالیا الگوی یکپارچه هویتی را در این نسل شناسایی کرده اند، مطالعات نسل دوم در آمریکا، بحران و پنهانسازی هویت را تشخیص می دهند. همچنین، درحالیکه بیشتر پژوهش ها در سطح تحلیل خرد و میانه قرار دارند و هویت ملی با مولفه هایی مثل سن کودک هنگام ورود، محل تولد، زبان، ارتباط با ایرانیان و اعضای خانواده ایرانی، طبقه اجتماعی والدین، قصد بازگشت به ایران، گروه های مرجع و غیره تحلیل شدهاست اما پژوهش هایی که بحران هویت را در آمریکا شناسایی کرده اند، عوامل کلان را برای تبیین این پدیده به کار برده اند؛ عواملی مثل جریانسازی رسانه های بین المللی و ساخت «دیگری» از اسلام و ایران. به نظر نویسندگان، نظریات شرق شناسی ادوارد سعید و بازنمایی رسانه ها از اسلام، نظریاتی هستند که بحران هویت در نسل دوم ایرانیان خارج از کشور در امریکا را، بهدقت، تبیین می کنند و برای احراز هویت در این نسل، ضروری است سیاست گذاری های فرهنگی بر پایه این راهبردهای کلان تدوین شوند.
خلاصه ماشینی:
همچنين ، درحاليکه بيشتر پژوهش ها در سطح تحليل خرد و ميانه قرار دارند و هويت ملي با مؤلفه هايي مثل سن کودک هنگام ورود، محل تولد، زبـان ، ارتبـاط بـا ايرانيـان و اعضـاي خـانواده ايراني، طبقه اجتماعي والدين ، قصد بازگشت به ايران ، گروه هـاي مرجـع و غيـره تحليـل شـده اسـت امـا پژوهش هايي که بحران هويت را در آمريکا شناسايي کرده اند، عوامل کلان را براي تبيين اين پديده به کـار برده اند؛ عواملي مثل جريان سازي رسانه هاي بين المللي و سـاخت «ديگـري» از اسـلام و ايـران .
بـه نظـر نويسندگان ، نظريات شرق شناسي ادوارد سعيد و بازنمايي رسانه ها از اسلام ، نظريـاتي هسـتند کـه بحـران هويت در نسل دوم ايرانيان خارج از کشور در امريکا را، به دقت ، تبيين مي کنند و براي احـراز هويـت در اين نسل ، ضروري است سياست گذاري هاي فرهنگي بر پايه اين راهبردهاي کلان تدوين شوند.
امــا توانــايي تحليــل هويــت قــومي و عوامــل بازســازنده آن ، صحبت کردن کودکان با سن و تحصيلات آنان رابطـه پنداشت از خود و تعلق اين نسل ، الگوهـاي هـويتي، مثبت دارد و هرچه سـن و تحصـيلات آنـان افـزايش بحران هويت ، رونـد تغييـر هـويتي، تحليـل تطبيقـي مي يابد، بهتر مي توانند به زبان فارسي تکلم کننـد، امـا هويت قومي در اين نسل و سنخ هاي ادغام بـا جامعـه هرچه پدر و مـادر در خـارج از کشـور مـدت زمـان ميزبان و عوامل فـردي و بـين المللـي آن ، مهـم تـرين اقامت بيشتري داشته اند کودکانشان کمتر قادر بـوده انـد عناصر مفهومي پژوهش ها را شکل داده اند.