چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی معیارهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انتخاب استاد راهنما است. نمونه آماری این تحقیق را 63 نفر از دانشجویان (دکتری) و دانشآموختگان (کارشناسی ارشد) تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال 1393 تشکیل دادند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی آن را متخصصان دانشگاهی تایید کردند و برای سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ (93/0) استفاده شد. نتایج نشان داد که معیارهای دانشآموختگان در انتخاب استاد راهنما در شش عامل سطح سواد استاد و میزان همکاری، حس تعهد و حمایتی استاد از دانشجو، سابقه پژوهشی، ویژگی شخصیتی و نحوه برخورد با دانشجو، توانایی شناسایی افراد متخصص و رتبه علمی یا پست اجرایی خلاصه شدند که درمجموع 61 درصد از کل تغییرات مربوط به معیارهای دانشجویان در انتخاب استادان راهنما را تبیین میکنند.
خلاصه ماشینی:
"جدول (4) مشخصات عوامل استخراج شده در زمینه معیارهای دانشجویان در انتخاب استادان راهنما بار عاملی متغیرها عامل 81/0 سواد علمی سطح سواد استاد و میزان همکاری 74/0 میزان اطلاعات بهروز استاد راهنما در ارتباط با موضوع پایاننامه 72/0 میزان آشنایی با نرمافزارهای آماری در رابطه با پایاننامه 71/0 میزان آشنایی استاد راهنما با اصول نگارش و تدوین پایاننامه و مقاله 66/0 میزان نظارت مداوم استاد بر فرایند تدوین پایاننامه 64/0 میزان کمک در انتخاب موضوع و تدوین پیشنهاد تحقیق به دانشجویان 61/0 تسلط استاد بر موضوع پایاننامه 60/0 تسلط استاد بر سایر زبانها 56/0 قدرت بیان استاد در ارائه مطالب 78/0 میزان تعهد حرفهای استاد راهنما در انجام وظایف خود حس تعهد و حمایتی استاد از دانشجو 76/0 میزان فراهم بودن امکان دسترسی به استاد 68/0 حمایتهای مالی استاد راهنما از دانشجو 67/0 میزان اختصاص وقت برای راهنمایی دانشجو 66/0 میزان حمایتهای معنوی استاد از دانشجو در جریان پایاننامه 63/0 شهرت علمی 59/0 روش تدریس استاد راهنما 58/0 مهارت استاد راهنما در تدریس به زبان ساده 54/0 میزان سختگیری استاد (قاطعیت و سختگیری) 51/0 میزان آشناسازی دانشجویان با روش تحقیق توسط استاد 81/0 میزان تجربه در رابطه با تدوین پایاننامه بهطور کلی سابقه پژوهشی 78/0 تعداد پایاننامههای راهنمایی شده توسط استاد 73/0 میزان تجربه در رابطه با موضوع پایاننامه 63/0 تعداد مقالههای چاپ شده توسط استاد 86/0 طرز برخورد و رفتار اجتماعی با دانشجویان ویژگی شخصیتی و نحوه برخورد با دانشجو 82/0 میزان انتقادپذیری استاد 80/0 شنونده خوب بودن استاد راهنما 78/0 میزان انگیزه و رغبت استاد به کار راهنمایی 76/0 میزان نظم استاد در فرایند پایاننامه 73/0 مهارتهای ارتباط غیرکلامی استاد راهنما با دانشجو 64/0 جنسیت 60/0 میزان صمیمت استاد با دانشجو 78/0 توانایی استاد در معرفی افراد متخصص خارجی در موضوع پایاننامه به دانشجو توانایی شناسایی افراد متخصص 68/0 توانایی استاد در معرفی افراد متخصص داخلی در موضوع پایاننامه به دانشجو 86/0 داشتن پست اجرایی مهم در دانشگاه یا خارج از دانشگاه رتبه علمی یا پست اجرایی 62/0 مرتبه علمی (استادیار، دانشیار، استاد) نتیجهگیری و بحث انتخاب استاد راهنما، با توجه به نقش مهم آن در بهبود علمآموزی، انگیزه و سلامت دانشجویان، امری ضروری است."