چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی اثر کارگاه آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع اول متوسطه بود. بدین منظور نمونه ای شامل 40 دانشآموز پسر پایه اول دبیرستان از منطقه 6 شهر تهران به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. گروه نمونه از نظر بهره هوشی و پیشرفت تحصیلی همتا شدند. سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل، هر کدام 20 نفر قرار گرفتند. به گروه آزمایشی کارگاه آموزش مهارتهای زندگی در 12 جلسه 2 ساعتی ارائه شد و گروه کنترل برنامه ای دریافت نکردند. هر دو گروه قبل و بعد از آزمایش، مقیاسهای عزت نفس روزنبرگ و خودکارآمدی تحصیلی جینگ و مورگان را پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از میانگین، انحراف معیار، حد پایین و حد بالای نمره ها و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد کارگاه آموزش مهارتهای زندگی تاثیر معناداری بر عزت نفس و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان داشته است، بدین معنا که گروه آزمایشی به صورت معناداری عزت نفس و خودکارآمدی تحصیلی بالاتری را پس از آموزش در مقایسه با گروه کنترل نشان داد (001/0P<).
خلاصه ماشینی:
Generally, مهارت هاي زندگي تأثير معناداري بر عزت نفس و خودکارآمدي results of analysis of covariance showed that lifeتحصيلي دانش آموزان داشته است ، بدين معنا که گروه آزمايشي -skills training schedule increases student selfesteem and self-efficacy, in this meaning به صورت معناداري عزت نفس و خودکارآمدي تحصيلي esteem -experimental group showed higher self بالاتري را پس از آموزش در مقايسه با گروه کنترل نشان داد efficacy in comparison with -and academic self control group after training significantly (P< .
اجراي پس آزمون به منظور پي بردن به ميزان تأثير کارگاه آموزش مهارت هاي زندگي بر افزايش عزت نفس و خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان ، پرسشنامه هاي اجرا شده در مرحله پس آزمون دوباره به افراد گروه آزمايش و کنترل ارائه و نمره گذاري شد.
بنابراين ، اين فرضيه پژوهش که : «دانش آموزاني که براي آن ها کارگاه آموزشي مهارت هاي زندگي برگزار شده است ، نسبت به گروه گواه عملکرد بهتري در متغير عزت نفس خواهند داشت »، در سطح معناداري ٠٠٠١>P مورد قبول واقع شد.
بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش بررسي تأثير کارگاه آموزش مهارت هاي زندگي بر افزايش عزت نفس و خودکارآمدي تحصيلي پسران سال اول متوسطه شهر تهران بود.
نتايج تحليل کواريانس جدول ٣ نشان داد که کارگاه آموزش مهارت هاي زندگي موجب افزايش عزت نفس پسران سال اول متوسطه شهر تهران گرديده است .
همچنين نتايج تحليل کواريانس جدول ٤ نشان داد که کارگاه آموزش مهارت هاي زندگي موجب افزايش خودکارآمدي تحصيلي پسران سال اول متوسطه شهر تهران گرديده است .
بررسي تأثير آموزش مهارت هاي زندگي بر سلامت رواني و عزت نفس دانش آموزان دختر سال اول مقطع متوسطه .