چکیده:
کنترل عصبی- عضلانی مطلوب مجموعه کمری لگنی هنگام حرکت انسان نقشی حیاتی در حفظ پاسچر تنه و افزایش کارایی حرکت دارد. اختلال طیف اوتیسم از جمله معلولیتهای رشدی-عصبی است. این کودکان به دلیل نقص رشدی در سیستم عصبی و نیز کم تحرکی، دچار ضعف تعادل، ثبات و کنترل تنه هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر 8 هفته تمرین ثبات مرکزی بر عملکرد مجموعه کمری لگنی کودکان اوتیسم است. نمونه آماری شامل 32 پسر دارای اختلال طیف اوتیسم با دامنه سنی10-6 سال بود که بر حسب شاخص تشخیصی گیلیام گارز همگن شده و بهطور تصادفی در دو گروه 16 نفره کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. تمرینات ثبات مرکزی براساس پروتکل جفری به مدت 8 هفته، 3 جلسه در هفته به صورت انفرادی در گروه تجربی اجرا شد. عملکرد مجموعه کمری لگنی از طریق آزمون استپ داون سنجیده شد. پس از بررسی نرمال بودن دادهها با آزمون کولموگروف اسمیرنوف، از آزمون تی وابسته و مستقل استفاده شد. یافته ها نشان داد تمرینات ثبات مرکزی در بهبود عملکرد کمری لگنی سمت برتر و غیربرتر کودکان اوتیسم در گروه تجربی موثر بوده است (P>0/05) درصورتی که در گروه کنترل تغییر معناداری مشاهده نشد. ازاین رو میتوان این تمرینات را بهعنوان برنامه ای موثر در کارایی عملکردی تنه و ثبات ناحیه مرکزی بدن در برنامههای توانبخشی کودکان اوتیسم توصیه کرد.
خلاصه ماشینی:
"علاوه بر این با توجه به اینکه تقویت عضلات ناحیة مرکزی موجب بهبود سیستم عصبی - عضلانی و کاهش نوسانات بدن و جابه جایی مرکز ثقل می شود (٣٥)، بنابراین در پژوهش حاضر احتمالا تغییر در عملکرد عصبی - عضلانی و در نتیجه تغییر در الگوهای فراخوانی عضلات مرکزی بدن در پی برنامة تمرینی به افزایش استقامت و قدرت عضلات این ناحیه همراه با ثبات تنه منجر شده و توانسته است موجب حفظ مرکز ثقل در سطح اتکا و جذب مؤثر نیروهای ایجادشدة دیستال و بهبود رکورد در آزمون استپ کودکان اوتیستیک داون شود.
ازاین رو با توجه به اینکه تمرینات ثبات مرکزی می تواند موجب تغییر الگوهای فراخوانی عضلات شود و تأثیر مثبتی را در فعالیت و بهبود فراخوانی عضلات شکم و کمر و تنه ایجاد کند (١٦،١٤،٤)، با این حال میزان و نسبت این تأثیرات متأثر از عوامل بسیاری است که به شرایط بدنی فرد، آمادگی جسمانی و میزان قدرت پایه و پاسخ های سیستم عصبی حرکتی بستگی دارد (٣٥).
" Effects of 8-week core stabilization exercises on the balance of students with high-functioning autism"."