چکیده:
یکی از عوامل موثر بر فرایند یاددهی – یادگیری اثربخش، شناخت روشی است که فراگیران اطلاعات و تجربیات جدید را در ذهن خود سازماندهی و پردازش می کنند. لذا ضروری است ترجیحات یادگیری و سبک ترجیحی دانشجویان به منظور اموزش موثر مورد بررسی قرار گیرد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ترجیحات دانشجویان کارشناسی ارشد گروه مدیریت و اقتصاد سلامت انجام شده است.
روش پژوهش:
پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است که بصورت مقطعی در سال 1392 انجام شد.کلیه دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم پزشکی ایران بصورت سرشماری در مطالعه وارد شدند(نرخ پاسخگویی 85%). ابزار مورد استفاده در مطالعه حاضر پرسشنامه ی استاندارد دوازده سوالی کلب است. (الفای کرونباخ 0/07 تا 0/09 ) پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها، تجزیه و تحلیل داده ها بر طبق راهنمای کلب با استفاده از آزمون های آمار توصیفی-تحلیلی انجام شد .
یافته ها :
نتایج نشان داد در بین دانشجویان گروه علوم مدیریت و اقتصاد دو شیوه ی ترجیح یادگیری " آزمایشگری فعال"(29%) و "تفکر انتزاعی" (28%)در الویت قرار گرفت. سبک غالب یادگیری در بین دانشجویان مدیریت و اقتصاد سلامت "سبک انطباق یابنده" (58%) تعیین شد. همچنین یافته ها ارتباط معنی داری بین سبک یادگیری و متغیرهای جمعیت شناسی دانشجویان نشان نداد.
تیجهگیری:با توجه به سبک غالب دانشجویان مورد بررسی میتوان گفت استفاده از روشهای یادگیری استقرایی، شیوههای تعاملی و شبیهسازی شده در برنامه آموزشی دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی میتواند بستر لازم برای توانمندی در استدلال، تحلیل و مهارتهای حل مسئله دانشجویان مدیریت و اقتصاد سلامت را فراهم سازد.
خلاصه ماشینی:
شیوههای ترجیحی و سبک یادگیری دانشجویان کارشناسیارشد مدیریت و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران زهره سهرابی 1 / فاطمه کشمیری 2 اثربخش، شناخت روشی است که فراگیران اطلاعات و تجربیات جدید را در ذهن خود سازماندهی و پردازش میکنند.
نتیجهگیری: با توجه به سبک غالب دانشجویان مورد بررسی میتوان گفت استفاده از روشهای یادگیری استقرایی، شیوههای تعاملی و شبیهسازی شده در برنامه آموزشی دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی میتواند بستر لازم برای توانمندی در استدلال، تحلیل و مهارتهای حل مسئله دانشجویان مدیریت و اقتصاد سلامت را فراهم سازد.
05 p≤ ) یافتهها نتایج مطالعه حاضر نشان داد شیوههای ترجیح یادگیری غالب در بین دانشجویان گروه مدیریت و اقتصاد سلامت به ترتیب "انجام دادن"(43/29%) و "فکر کردن"(11/28%)، تماشا کردن (48/23%) و احساس کردن(97/18%) است.
نتایج مطالعهی حاضر نشان داد "آزمایشگری فعال" و "تفکر انتزاعی" دو شیوهی ترجیح یادگیری دانشجویان در گروه مدیریت و اقتصاد بود که باتوجه به اهداف دوره کارشناسی ارشد تفسیرپذیر است.
Determination of relation between learning styles and preferable educational methods of nurse students of Isfahan University of Medical Sciences, IJMS 2000; 1(1): 41-46.
[Article in Persian] 10- Prince M J, Felder R M, Inductive teaching and learning Methods: Definitions Comparisons, and research bases Journal of Engineering Education; 2006, 2: 123.
[Article in Persian] 16- Hamouzadeh, P, et al, Learning styles of health services management students at Tehran University of medical sciences, Hospital; 2011: 10(4): 1-8.