چکیده:
حرکت بخش جداناپذیری از ابنای بشری ووسیله ای برای زندگی مؤثرتر وکاراتربه شمار می رود.حرکت سنگ زیربنای تربیت بدنی وورزش محسوب می گردد.حرکت انسانی ممکن است تحت تاثیر عوامل بیومکانیکی یا فیزیولوژیکی، روان شناختی واجتماعی قرار گیرد. درک مفاهیم مربوط به حرکت چون آگاهی بدنی ،آگاهی فضایی ،کیفیت های حرکتی وارتباطات برای معلمین تربیت بدنی ودانش آموزان آنها امری ضروری است. معلمین تربیت بدنی همچنین با توسعه مهارت های اساسی افراد ‹مهارت های جابجایی ودستکاری›سروکار دارند،زیرا این مفاهیم اساس شرکت درانواع فعالیت ها رادرطول زندگی تشکیل می دهند. حرکت درنزد فلاسفه خروج تدریجی شیئی ازقوه به فعل است. برخی از محققان وتحلیل گران چون دلسارت،دلکروز،لابان وبدحرکت رابه عنوان واسطه ای برای بیان روح ،روان،خود وبه عنوان راه هایی که بدن وذهن یا خود یا یکدیگرهمآهنگ می گردد ،فرض کرده اند.عده ای از کارشناسان،تربیت بدنی را هنروعلم حرکت انسانی تعریف کرده اند.تعلیم وتربیت حرکتی دستگاهی که براساس نظریه های لابانبیان شده است ،یکی از بخش های مهم تربیت بدنی محسوب می گردد. بسیاری ازمعلمین تربیت بدنی غرب ،تعلیم وتربیت حرکتی رابه عنوان نوشدارویی برای همه بیماری ها دانسته وعده ای از کارشناسان حرکتی در پس آنند تا نام تربیت بدنی رابه تعلیم وتربیت حرکتی یا حرکت انسانی تغییردهند.تعلیم وتربیت حرکتی دارای مفاهیم کلیدی است که مورد قبول معلمان تربیت بدنیمی باشد .این مفاهیم عبارتند از:کاوش فردی،شاگرد مداری ،حل مسئله، تسهیل کننده یادگیری مهارت ها ،احساس رضایت ازحرکت ،تحلیل حرکت،استفاده از وسایل وارزیابی واصلاح .بنیاد همه رفتارهای ذهنی وعضلانی درقدم اول رشد، کنترل وهم آهنگی عضلانی زیربنایی همراه با عضلات کمکی است.
خلاصه ماشینی:
"مفاهیمی که در اینجا ارائه میگردد،عبارتند از جنبههای 4 بخشی حرکتی رودلف لابان10که عبارتند از1آگاهی از بدن(چه عواملی را بدن میتواند انجام دهد؟)،2آگاهی قضائی(بدن در کجا حرکت میکند؟) 3کیفیت حرکت(چگونه بدن حرکت میکند؟)و4روابط(بدن در ارتباط یا همراه چه کسی یا چه چیزی حرکت میکند؟)تعلیم و تربیت حرکتی از جمله رویکردهای جدید تربیت بدنی،تعلیم و تربیت حرکتی1یا حرکات انسانی2 (1)- MOVEMENT EDUCATION (2)- HUMAN MOVEMENT است که در سال 1950 شروع و بزودی در سال 1960 به اوج رسید و در حال حاضر مورد حمایت بسیاری از مؤلفان،کارشناسان و حرکتشناسی،محققان،معلمان تربیت بدنی در همه سطوح آموزشی این رشته قرار گرفته است زیرا مربیان تربیت بدنی نیاز به تعریف برنامهها و فعالیتهای خود هم به عنوان دانشگاهی و هم به عنوان حرفهای دارند.
بنابراین عقیده،تعلیم و تربیت حرکتی«به عنوان رویکرد یا دستگاه مربوط به آموزش کودکان برای آگاهی از تواناییهای جسمانی خود و استفاده از این توانائیها،به نحو مؤثر در فعالیتهای روزانه شامل بازی،کار و بیان خلاقیت تعریف شده است.
3-تعلیم و تربیت حرکتی شامل شیوههای حل مسئله میباشد،4-تعلیم و تربیت حرکتی نسبت به تربیت بدنی سنتی کمتر رسمی است،5-تعلیم و تربیت حرکتی یادگیری بسیاری از مهارتها را تسهیل میکند،6-تعلیم و تربیت حرکتی در پی ایجاد احساس رضایت توسط تجارب حرکتی که شاگرد در آن درگیر میشود،میباشد،7-تعلیم و تربیت حرکتی،بر تحلیل حرکات تأکید دارد، 8-تعلیم و تربیت حرکتی متضمن وسائل و امکانات لازم میباشد،9-معلمان تربیت بدنی در امریکا تعلیم و تربیت حرکتی را به عنوان نوشدارویی برای همه بیماریها و کانون تحقیقاتی خود مورد توجه قرار داده و به عنوان یک نظام دانشگاهی معرفی کرده و آنرا در مدارس به کار برده و اساس تحقیقات نظریههای خود قرار دادهاند."