چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناخت رابطه فرهنگ سازمانی و تعهدکاری کارکنان با میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است که در سال 1389 در آن واحد دانشگاهی مشغول به کار بوده اند. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی (همبستگی) است. با توجه به حجم جامعه کارمندان (362 نفر) با روش نمونه گیری تصادفی نسبی تعداد 192 نفربه عنوان نمونه انتخاب شدند.
ابزار سنجش در این پژوهش، پرسشنامه های استاندارد فرهنگ سازمانی (a=0.87)، تعهد سازمانی (a=0.81) و پرسشنامه محقق ساخته ICT (a=0.89) است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مد، میانه، نما و رگرسیون گام به گام استفاده شده است و نتایج به دست آمده عبارت اند از: 1- بین فرهنگ سازمانی و تعهدکاری کارکنان با میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه وجود دارد. 2- بین تعهدکاری کارکنان و میزان به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه وجود دارد. 3- بین فرهنگ سازمانی و میزان به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه وجود دارد. 4- بین ابعاد فرهنگ سازمانی و میزان به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه وجود دارد. 5- بین ابعاد تعهدکاری کارکنان و میزان به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"علاوه بر آن مدنی (٤٦٣٦) در پژوهش خود تحت عنوان " بررسی ارتباط بین فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی با عملکرد مدیران در سازمان پژوهشی ایران " با استفاده از مدل آماری رگرسیون چند متغیری با روش گام خردمند، دریافت که ارتباط مثبت معنی داری بین فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی با عملکرد مدیران وجود دارد، بدین ترتیب که با افزایش فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی مدیر، عملکرد آنان نیز بهبود و افزایش می یابد این ارتباط در سطح ٤%=a گزارش شده است .
علاوه بر آن ، غفاری (٤٦٣٦) در پژوهش خود تحت عنوان "بررسی عملکرد دبیران آموزش دیده ICT با دبیران آموزش ندیده تبریز" دریافت تعداد دبیرانی که این دوره را گذرانده اند در به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات موفق تر عمل می کنند، در حالی که گروه دبیرانی که دورة ICT را نگذرانده اند ناموفق بوده اند شعبانی (٤٦٣٢) در پژوهشی دیگر با عنوان " مبانی برنامه توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در توانمندی کارکنان نظام آموزش و پرورش " با این دو پرسش اصلی روبه روشد که آیا استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش لازم است یا نه ؟ و آیا به توانمند سازی کارکنان شاغل در نظام آموزش و پرورش منجر می شود؟ وی در بررسی های لازم به این نتیجه رسید که در نظام آموزش و پرورش ، آموزش عمومی کاربرد رایانه و آموزش تولید محتوای الکترونیکی به معلمان و کارشناسان از ضروریات است و باید همسو با سرعت و شتاب فراگیر فناوری در دنیای معاصر گام برداشت و در نهایت عنوان کرد که حداقل ٥درصد دبیران راهنمایی و٤٤٤ نفراز کارشناسان در سال ٤٦٣٤ از چنین آموزش هایی بهره مند شده اند و توانمندی آنان در تدریس وامور اداری افزایش یافته است ."