چکیده:
هدف اصلی این مقاله شناخت تاثیر آموزش درس کارآفرینی بر امید به آینده شغلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 8 می باشد. روش این پژوهش، پیمایشی از نوع توصیفی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 8 در سال تحصیلی 89-88 می باشند. حجم نمونه با اندازه اثر کوچک و توان آماری 0.7 و آلفای(a=0.05) و با توجه به کاهش خطای نوع اول، در حد 470 نفر می باشد که این تعداد به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. و به منظور احتمال ریزش نمونه ها در نهایت 500 نفر به عنوان نمونه آماری از طریق روش های نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای و طبقه ای متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند. برای ابزار تحقیق با توجه به بررسی پیشینه تحقیق، مبانی نظری و مطالعات اکتشافی؛ یک پرسشنامه محقق ساخته 13 سوالی تدوین گردید که روایی صوری آن با توجه به نظرات خبرگان تایید گردید و برای تعیین پایایی آن با اجرای مقدماتی ضریب آلفای کرانباخ آن (0.88) محاسبه شده است. سپس داده های به دست آمده با استفاده از آزمون t مورد تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که آموزش درس کارآفرینی در افزایش اعتماد به نفس، افزایش آگاهی و توانایی لازم، افزایش توانایی های خود اشتغالی، افزایش خلاقیت در زمینه های شغلی دانشجویان موثر است.
خلاصه ماشینی:
"اقتصاددانان به کارآفرینان به عنوان عامل تحول جامعه ، ایجاد کسب و کار جدید و به طور کلی رشد اقتصاد و سودآفرینی آنها توجه دارند و از کار آفرینان به عنوان موتور توسعه اقتصادی نام می برند و معتقد هستند که امروزه نقش کار آفرینان در توسعه اقتصادی از سرمایه بیشتر است ، همچنین جامعه شناسان ابعاد و تبعات اجتماعی کار آفرینی را بررسی نموده و معتقدند که نیروی محرک کار آفرینان انگیزه های درونی و شخصی آنهاست ، که طی دوران زندگی ، با تاثیر پذیری از محیط پیرامون خود تقویت می شوند؛ از اینرو در دنیای سریع و رقابتی امروز، توجه به کار آفرینی یکی از دغدغه های مهم نهادها و مراکز مختلف آموزشی از جمله دانشگاه ها و مراکز فنی و حرفه ای در سراسر دنیاست (دایره المعارف آموزش عالی ،٤٦٣٦: ٣٣٩).
پنجمین یافته پژوهش حاضر با مقدار t محاسبه شده (٤/٦٥٤-) و درجه آزادی (٠٣٤) نشان داد که از مقدار t بحرانی جدول کوچکتر است ، در نتیجه ، با توجه به سطح معنی داری (٤/٣٢٥) اینطور می توان نتیجه گیری کرد که تفاوت معنی داری بین نظرات دانشجویان دختر و پسر در خصوص آموزش درس کارآفرینی و امید به آینده شغلی تفاوت معنی داری وجود ندارد."