چکیده:
این پژوهش با هدف مطالعه تاثیر نرم افزار آموزشی زبان انگلیسی در فرایند یاددهی یادگیری درس زبان انگلیسی اجرا شده است. روش تحقیق نیمه تجربی است و در آن از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق دانش آموزان دختر مدارس متوسطه شهرستان جویبار به تعداد 1606 نفرند که پنج کلاس (تعداد 100 دانش آموز دختر)، با روش جایگزینی تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل آزمون انگیزه پیشرفت، آزمون خودپنداره و یک آزمون معلم ساخته زبان است. روایی آزمون معلم ساخته در چندین نوبت با اعمال نظر متخصصان تایید شد و پایایی آزمون از طریق بازآزمایی در حدود 0.89 محاسبه شد. در ابتدای آزمایش از هر دو گروه، پیش آزمونی به عمل آمد. گروه آزمایش به کمک نرم افزارهای آموزشی تحت آموزش قرار گرفتند و به گروه گواه، به روش سنتی آموزش داده شد. در پایان آموزش نیز از هر دو گروه، پس آزمونی برای سنجش انگیزه، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی به عمل آمد. برای آزمودن فرضیه های تحقیق، از آزمون t گروه های مستقل استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که میانگین نمرات گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، در سطح بالاتری است. همچنین نتایج نشان داد که استفاده از نرم افزارهای آموزشی در پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی، افزایش انگیزه و خودپنداره دانش آموزان موثر است و باعث نوآوری در آموزش می شود.
خلاصه ماشینی:
"همچنین نتایج نشان داد که استفاده از نرم افزارهای آموزشی در پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی ، افزایش انگیزه و خودپندارة دانش آموزان مؤثر است و باعث نوآوری در آموزش می شود.
حال سؤال اینجاست که آیا به کارگیری نرم افزار آموزشی زبان انگلیسی سـبب افـزایش انگیـزة یادگیری ، پیشرفت و خودپندارة دانش آموزان ، در درس زبان انگلیسی می شود؟ تحقیقات و بررسی های اجرا شده در این زمینه اکثرا حاکی از مفید بودن ایـن ابـزار بـرای یادگیری بهتر و صرفه جویی در زمان و وقت معلم و یادگیرندگان بوده است .
فرضیه اول : به کارگیری نرم افزار آموزشی زبان انگلیسی سبب افزایش انگیزه یادگیری دانـش آموزان ، در درس زبان انگلیسی می شود جدول شماره ٤: مقایسه نمرات انگیزه بعد از مداخله گروه تعداد میانگین انحراف استاندارد t درجه آزادی معناداری آزمایش کنترل 220/4060 50 4/7 98 0/024 2/90 همان طور که در جدول فوق مشاهده می شود، تأثیر نمره پیش آزمون انگیزه معنادار است ، یعنی بعد از کنترل تأثیر آن ؛ آموزش از طریق نرم افزار آموزشی ، انگیزة یادگیری دانش آموزان را افزایش می دهد، زیرا t به دست آمده (٢/٩٠) بزرگ تر از t جدول (١/٦٧) است .
جدول ٥: مقایسة نمرات پیشرفت تحصیلی بعد از مداخله گروه تعداد میانگین انحراف استاندارد t درجه آزادی معناداری آزمایش کنترل 135/69 50 3/49 98 0/034 2/73 همان طوری که در جدول فوق مشاهده می شود تأثیر پیش آزمون پیشرفت تحصـیلی معنـادار است ، یعنی بعد از کنترل تأثیر آن آموزش از طریق نرم افزار آموزشی ، پیشرفت تحصیلی دانـش آموزان را افزایش می دهد، زیرا t به دست آمده (٢/٧٣) بـزرگ تـر از t جـدول (١/٦٧) اسـت ."