چکیده:
در این پژوهش نگرشی واقع بینانه به منزلت استادان از منظر دانشجویان دنبال شده است. در این خصوص علاوه بر بررسی پیشینه تجربی مرتبط با موضوع پژوهش، نظریه های مطرح در حوزه روانشناسی اجتماعی و نقش و جایگاه گروه های مرجع به عنوان پشتوانه نظری تحقیق مورد استناد قرار گرفته است. پژوهش از نوع توصیفی و به شیوه پیمایشی برنامه ریزی و اجرا شد و جامعه آماری آن دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی (پژوهشگری، جمعیت شناسی و مطالعات زنان) دانشگاه آزاد رودهن بود، که دربرگیرنده 600 دانشجوست. از همه این دانشجویان با ابزار پرسشنامه پرس و جو به عمل آمد و از آن میان 205 دانشجو پرسشنامه های قابل استخراج را به محقق مجری طرح بازپس دادند.
تفاوت نگرش ها و گرایش های دانشجویان به استادان به عنوان الگو یا گروه مرجع غالبا با بهره گیری از متغیر میزان اعتقاد به دانش و روش علمی استادان پدید آمده است. علاوه بر این، عواملی نظیر سن، رشته تحصیلی و معدل نیمسال های قبل دانشجویان، هر یک تاثیرها و پیامدهایی جامعه شناختی به بار آوردند که در جای خود حائز اهمیت است.
در چارچوب یافته های این طرح پژوهشی سلسله مراتبی از متغیرهای تاثیرگذار بر قضاوت دانشجویان در خصوص منزلت استادان به عنوان الگوی رفتاری و علمی و آموزش شناسایی، طبقه بندی و تحلیل شده است.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به یافته های پژوهش حاضر، در خصوص نگرش دانشجویان و میزان گرایش آنهـا بـه استادان به عنوان الگو یا گروه مرجع و با در نظر داشتن متغیر جنس (زن یـا مـرد بـودن) بایـد گفت که تفاوتها در مجموع قضاوتهای آنها معنادار نیست ، یعنی با فرض برابری واریانس هـا و یا بدون فرض برابری واریانس ها، تفاوتهای مشاهده شده در مقیاس کلی معنادار نخواهـد بـود.
درادامه یافته های تحقیق ، پاسخ های دریافتی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علـوم اجتماعی در خصوص شاخص ها و مولفه های مطرح شده برای سنجش نگرش و گرایش های آنهـا به استادان به عنوان الگو یا گروه مرجع و نیز باور و اعتماد آنها به دانش و روش علمی اسـتادان، (و در هرهمه موارد با در نظر داشتن متغیر جنس ) به شکل مندرج در جـدول زیـر رتبـه بنـدی شد و سپس با توجه به آمارههای استنباطی نتایجی بدست آمد که نشان میدهـد تفـاوت میـان نگرشها، گرایش ها و به طور کلی قضاوتهایی که دانشجویان ابراز کردهانـد، در نیمـی از مـوارد معنیدار و درموارد کمتری البته معنـادار نیسـت .
یافته های پژوهش حاضر نشان میدهد که غالب تفاوتها در نگرش و گرایش دانشجویان به استادان به عنوان الگو یا گروه مرجع از طریق متغیر میزان اعتقاد به دانش و روش علمی ایجاد میشود و این تفاوتها در موارد متعدد معنادار است ."