چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر کرج در سال ١٣٩٥ انجام گرفت . پژوهش حاضر یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل است . جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر کرج بود نمونه مورد مطالعه با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای در دو گروه آزمایش (٢٠ نفر) و کنترل (٢٠ نفر) انتخاب شدند. گروه آزمایش طی ٨ هفته در کنار استفاده از شبکه های اجتماعی و همچنین محتوای درسی به روش سنتی برای کلاس های گروه آزمایش ارائه گردید. روش جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه استاندارد خودتنظیمی زیمرمن و مارتینز-پونز (١٩٨٦) انجام گرفت . تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه ها از طریق نرم افزار SPSS٢٠ در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر) انجام پذیرفت . نتایج تحلیل نشان داد که پس از آموزش تفاوت معناداری در خودتنظیمی تحصیلی با گروه کنترل ایجاد شد. گروه آزمایش بعد از دو ماه پس از آموزش برتری خود را حفظ کردند. نتایج پژوهش ، بیانگر تاثیر مثبت استفاده از یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر خودتنظیمی تحصیلی بود.
خلاصه ماشینی:
"Ratneswary & Rasiah توان از به کارگیری شبکه های اجتماعی در امر آموزش و پرورش به عنوان یکی از ابزارهای مهم و اثربخش در تسریع و تسهیل یادگیری تلفیقی چشم پوشی کرد.
شبکه های اجتماعی در کنار جنبه سرگرمی، برای دسترسی و انتشار اطلاعات مربوط به یادگیری مورد استفاده قرار میگیرند (تنتا١، ٢٠٠٩) و استفاده از آنها در جهت تحقق اهداف آموزشی به طور مفصل مطالعه شده است (ایشیک ٢، ٢٠١٣).
به طور خلاصه ، بازنگری پیشینه نشان داد، شبکه های اجتماعی علاوه بر آن که مورد اقبال و علاقه دانش آموزان هستند، امکانات فراوانی برای انتقال اطلاعات و گرفتن بازخورد در اختیار معلم و دانش آموزان قرار می دهند و مرزهای کلاس را در بعد زمان و مکان از میان برمی دارند و موجب افزایش خودتنظیمی می شوند.
دامنه این مطالعات تا 1 -Boon, & Sinclair جایی گسترده شده است که مازمن و اسلوئل ١ (٢٠١٠) با ارائه مدلی ساختاری نشان دادند چگونه می توان از یک شبکه اجتماعی برای اهداف آموزشی استفاده کرد.
Ellison & et al نمود که موجب افزایش علاقه دانش آموزان به فرایند آموزش از طریق این شبکه های اجتماعی شده بودند: ١) ارتباط با مدارس و دانش آموزان سراسر جهان ٢) ارتباط شبانه روزی با معلم مربوطه ٣) تعامل مجازی مستمر با دوستان و همکلاسی ها ٤) مشارکت پویای خانواده ها در امر آموزش ٥) امکان بیان آزادانه ایده ها و نظرات توسط دانش آموز.
Findings on Facebook in higher education: A comparison of college faculty and student uses and perceptions of social networking sites."