چکیده:
استادان دانشگاه افراد فرهیخته ومتخصص جامعه می باشند که وظیفه ی خطیر تربیت استعدادها وسرمایه های فکری کشور رابه عهده دارند. فرهنگ زندگی شهری عصر حاضر نوع وماهیت حرفه ایشان زمینه انجام کار یکنواخت وکم تحرک ودور شدن از زندگی طبیعی رافراهم آورده وآنها رادر معرض نارساییهای جسمی وروحی وافت کیفیت وکمیت کاری قرار داده است .دراین پژوهش توصیفی تلاش می شود نحوه فعالیت استادان در اوقات فراغت ،میزان پرداختن به فعالیت های ورزشی ،عوامل مؤثر برورزش اساتید، کیفیت بهره برداری از امکانات و... مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور پرسشنامه های ویژه پژوهش به صورت تصادفی بین اعضاء هیئت علمی دانشکده های دانشگاه تهران توزیع گردید واطلاعات حاصله مورد ارزیابی وتحلیل قرار گرفت که خلاصه آن دراین مقاله ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"بدین منظور پرسشنامههای ویژه پژوهش به صورت تصادفی بین اعضاء هیئت علمی دانشکدههای دانشگاه تهران توزیع گردید و اطلاعات حاصله مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت که خلاصه آن در این مقاله ارائه شده است.
استادان معظم بعنوان گروهی از افراد جامعه به لحاظ نوع و ماهیت حرفه بیشتر در معرض ابتلا به اینگونه نارسائیها میباشند و طبعا اگر با روشهایی از قبیل ورزش کردن و انجام حرکات موزون و منظم خود را درنیابند شاید بر کیفیت و کمیت حرفهای ایشان نیز اثر منفی بگذارد و همچنین دچار معضلات جسمی و مألا روحی شوند که از این رهگذر به نسل برگزیدهای که تحت تربیت ایشانند نیز لطمه وارد شود.
علیهذا با عنایت به آنچه گذشت محققین در نظر دارند تا با کسب اطلاعات از استادان محترم وضعیت موجود را از نظر مشکلات جسمی،نحوه فعالیت در اوقات فراغت و مقدار پرداختن به فعالیتهای حرکتی(ورزش)را بررسی نمایند تا با داشتن این آگاهیها بتوانند نسبت به ارائه راهکارهای اجرائی مطلوب با عنایت به امکانات موجود به مسئولین دانشگاه گامی هر قدر کوچک برای سلامت این بخش کیفی از جامعه بردارند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار شماره 3:فعالیتهای فراغتی که دانشگاه برای اعضاء هیئت علمی اجرا میکند برنامههایی که دانشگاه برای اوقات فراغت اساتید اجرا میکند به ترتیب به این شرح است:20 درصد سمینار و سخنرانی،17 درصد فعالیتهای ورزشی،14 درصد کامپیوتر،12 درصد مجلات و کتب،11 درصد سفرهای زیارتی،18 درصد ارائه مجلات و روزنامهها،4 درصد بازدید و گردش و نهایتا فعالیتهای هنری و فعالیتهای آموزشی و کلاسهای بازآموزی هرکدام 2 درصد در اینجا سئوال مطرح میشود که با توجه به برنامههای فوق،استادان به چه میزان از برنامههای فوق برنامه استفاده میکنند."