چکیده:
هدف این پژوهش تبیین رابطه بین فرهنگ سازمانی و توسعه حرفهای معلمان از دیدگاه معلمان مدرسه های ابتدایی شهر شیراز است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان مدرسه های ابتدایی شهر شیراز بوده، در سال تحصیلی 95-94 مشغول به کار بوده اند. برای انتخاب گروه نمونه، از روش نمونه گیری خوشهای یک مرحلهای استفاده شد که در مجموع 322 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های فرهنگ سازمانی دنیسون2 (2000) و توسعه حرفهای ایوبی3 (1393) است. داده های به دست آمده از پرسشنامه با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی با کمک نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد که: الف)رابطه مستقیم و معناداری بین فرهنگ سازمانی با توسعه حرفهای معلمان وجود دارد. ب) رابطه مستقیم و معناداری بین ابعاد فرهنگ سازمانی با توسعه حرفهای معلمان وجود دارد. ج) از میان مولفه های فرهنگ سازمانی، مولفه مشارکتی و مولفه ماموریتی قادر به تبیین حدود 23 درصد تغییرات توسعه حرفهای معلمان هستند.
خلاصه ماشینی:
"جدول ١: عنوان ابعاد و شماره گویه های پرسشنامه فرهنگ سازمانی ردیف خرده مقیاس گویه ها تعداد گویه ها توانمندسازی ١-٩-١٥ ٣ 1 مشارکتی تیم محوری ٢١-١٧-١٣ ٣ قابلیت توسعه ٣٣-٢٩-٢٥ ٣ ارزش های بنیادی ٢-٦-١٠ ٣ ٢ ثبات و یکپارچگی توافق ٢٢-١٨-١٤ ٣ یکپارچگی ٣٤-٣٠-٢٦ ٣ به وجود آوردن تغییر ٣-٧-١١ ٣ ٣ انطباق پذیری تمرکز بر مشتری ١٥-١٩-٢٣ ٣ یادگیری سازمانی ٢٧-٣١-٣٥ ٣ هدایت و راهبردی ٤-٨-١٢ ٣ ٤ مأموریتی اهداف و مقاصد ٢٤-٢٠-١٦ ٣ فرادید ٣٦-٣٢-٢٨ ٣ پایایی و روایی مقیاس : به دلیل تغییرات صوری و جزیی ، با وجود اینکه مقیاس قبلا به وسیله دنیسون (٢٠٠٠) استفاده شده است ، پایایی و روایی آن دوباره مورد بررسی قرار گرفت .
جدول ٢: عنوان ابعاد و شماره گویه های پرسشنامه توسعه حرفه ای بعد گویه های مربوطه دانش موضوعی 1-9 محیط یادگیری 10-15 همکاری و تشریک مساعی 16-20 فناوری آموزشی 21-26 تحقیق محوری 27-32 طراحی آموزشی 33-37 ارزیابی 38-42 رشد و بالندگی منابع انسانی 43-47 پایایی و روایی مقیاس : این مقیاس به وسیله ایوبی (١٣٩٣) مورد استفاده قرارگرفته است و روایی و پایایی آن تأیید شده است .
برای بررسی فرضیه اصلی که بین فرهنگ سازمانی با توسعه حرفه ای معلمان رابطه معناداری وجود دارد از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در جدول زیر است .
برای مطالعه فرضیه نخست که بین ابعاد فرهنگ سازمانی با توسعه حرفه ای معلمان رابطه معناداری وجود دارد از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن به صورت زیر است .
براساس نتایج به دست آمده رابطه معنی داری بین ابعاد فرهنگ سازمانی (مشارکتی ، ثبات و یکپارچگی ، انطباق پذیری ، مأموریتی ) با توسعه حرفه ای معلمان وجود داشت ."