چکیده:
هدف این مطالعه بررسی رابطه رفتار مدنی و عملکرد سازمانی مدیران مدارس آموزش و پرورش شهرستان کلیبر است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش در برگیرنده دبیران آموزش و پرورش شهرستان کلیر جمعا به تعداد 600 نفر است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 148 نفر محاسبه شد که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای شامل 29سوال استاندارد برای سنجش رفتار دنی و 60 سوال استاندارد برای سنجش عملکرد سازمانی است. روایی محتوایی پرسشنامه از نظر استادان و خبرگان مثبت ارزیابی شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه رفتار مدنی سازمانی برابر با 86% و پرسشنامه عملکرد مدیران برابر با 93% محاسبه شد. با استفاده از آمار توصیفی و روش های آمار استنباطی (آزمون همبستگی و رگرسیون خطی ساده و چند متغیره) اطلاعات تجزیه و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که رفتار مدنی و اجزای آن یعنی نوع دوستی، ادب و احترام، جوانمردی، فضیلت مدنی، وظیفه شناسی، وفاداری سازمانی و اطاعت سازمانی مدیران با عملکرد سازمانی مدیران رابطه مثبت و معنی داری دارند. هم چنین نتایج نشان داد رفتار مدنی توان پیش بینی عملکرد سازمانی مدیران را دارد.
خلاصه ماشینی:
"بحث و نتیجه گیری با توجه به نتایج آزمون فرضیه اصلی ( مقدار همبستگی برابر با ٠/٣٨٣ و معنادار) می توان گفت که بین رفتار مدنی و عملکرد سازمانی مدیران مدرسه های آموزش و پرورش شهرستان کلیبر رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد و این مسئله بیانگر این است که هرگونه بهبودی در رفتار مدنی موجب افزایشی در عملکرد سازمانی می شود و بر عکس .
با توجه به نتایج آزمون فرضیه چهارم (مقدار همبستگی برابر با ٠/٥٣٨ و معنادار) می توان گفت که بین فضیلت مدنی و عملکرد سازمانی مدیران مدارس آموزش و پرورش شهرستان کلیبر رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد و این مسئله بیانگر این است که هرگونه بهبودی در فضیلت مدنی رفتاری موجب افزایشی در عملکرد می شود و بر عکس .
با توجه به نتایج آزمون فرضیه پنجم (مقدار همبستگی برابر با ٠/٤٣٠ و معنادار) می توان گفت که بین وظیفه شناسی و عملکرد سازمانی مدیران مدرسه های آموزش و پرورش شهرستان کلیبر رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد و این مسئله بیانگر این است که هرگونه بهبودی در وظیفه شناسی رفتاری موجب افزایشی در عملکرد می شود و بر عکس .
با توجه به نتایج آزمون فرضیه ششم (مقدار همبستگی برابر با ٠/٢٨٨ و معنادار) می توان گفت که بین وفاداری و عملکرد سازمانی مدیران مدرسه های آموزش و پرورش شهرستان کلیبر رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد و این مسئله بیانگر این است که هرگونه بهبودی در وفاداری رفتاری موجب افزایشی در عملکرد می شود و بر عکس ."