چکیده:
تحقیق حاضر به مقایسه رضایت شغلی معلمان ابتدایی ناحیه 4 تبریز بر اساس منابع قدرت مدیران مدارس میپردازد. از لحاظ هدف، تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ روش انجام تحقیق، توصیفی- پیمایشی و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات، میدانی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه معلمان ابتدایی اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 تبریز است که تعداد آن ها برابر 701 نفر میباشد. برای تعیین حجم نمونه، از جدول مورگان استفاده شد که برابر 248 نفر بدست آمد و برای انتخاب پاسخگویان، از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شد. از تعداد 248 پرسشنامه توزیع شده، 239 پرسشنامه تکمیل شده برگشت داده شد و تجزیه و تحلیل بر اساس آن ها صورت پذیرفت. به منظور گردآوری دادههای موردنیاز، از پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی مینه سوتا، و پرسشنامه استاندارد منابع قدرت شرایخیم و هینکن استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و بر اساس روش آماری تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردید. نتایج نشان داد میانگین رضایت شغلی معلمان بر اساس منابع قدرت مدیران مدارس متفاوت است و نتایج آزمون پسین LSD نشان دهنده تفاوت میانگین رضایت شغلی پاداش با میانگین رضایت شغلی معلمان بر اساس منبع قدرت تخصص متفاوت است. همچنین میانگین رضایت شغلی معلمان بر اساس منبع قدرت اجبار با منابع قدرت قانون و تخصص متفاوت است. میانگین رضایت شغلی معلمان بر اساس منبع قدرت قانون با میانگین رضایت شغلی معلمان بر اساس منبع قدرت مرجعیت نیز متفاوت است اما با منابع دیگر تفاوتی ندارد. نتیجه دیگری که مشخص است، تفاوت میانگین رضایت شغلی معلمان بر اساس منبع قدرت مرجعیت و تخصص است.
خلاصه ماشینی:
"در حال حاضر می توان گفت که وضعیت نامطلوب شغل معلمی در بسیاری از کشورها از جمله کشور ایران موجب ترک شغل ، غیبت و کم کاری می شود، حتی در سطح جوامع نیز جاذبه پایین شغل معلمی ، مانع جذب فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه ها می شود که به نظر بعضی از دانشمندان عمدتا به دلیل شرایط کاری و حقوق و دستمزد نامطلوب می باشد (سروش ، نقل از صالح پور، ١٣٨٣) یکی از عوامل موفقیت سازمان در تحقق اهداف ، در گرو چگونگی اعمال مدیریت و استفاده از منابع قدرت در اختیار مدیران است .
آزمون فرضیه اصلی برای آزمون فرضیه اصلی که در آن رضایت شغلی معلمان ابتدایی مدارس ناحیه ٤ تبریز بر اساس ٥ منبع قدرت مورد نظر فرنچ و راون مقایسه می گردد، از روش آماری تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردید که نتایج آن به شرح جداول زیر می باشد: جدول شماره ٢: آزمون لون (Levene) مقایسه رضایت شغلی معلمان بر اساس منابع قدرت آماره لون درجه آزادی ١ درجه آزادی ٢ ارزش احتمال (P-Value) 0/7 234 4 0/549 بر اساس نتایج جدول (٢)، ملاحظه می شود که فرضیه صفر آزمون لون که برابری واریانس های گروه ها است ، رد نمی شود."