چکیده:
هـدف ایـن مقالـه ، مطالعـه علم سـنجی و تحلیـل شـبکه های همـکاری نویسـندگان و موسسـات در مقاله هـای منتشرشـده در فصلنامـه مطالعـات میان رشـته ای در علـوم انسـانی ، طـی شـماره های نخسـت تا بیسـت وهفتم اسـت ؛ در این راسـتا تعداد تولیدات ، الگوهای تالیف ، پرتولیدترین افراد و موسسـه ها، ویژگـی شـبکه های همـکاری در مقاله هـای فصلنامـه و همچنیـن تخصـص موضوعـی پدیدآورنـدگان ، مـورد بررسـی قـرار گرفتـه اسـت . ایـن مقالـه دارای رویکـرد کاربـردی اسـت و با اسـتفاده از شـاخص های علم سـنجی و تحلیـل شـبکه های اجتماعـی ، انجـام شـده و از نرم افـزار تحلیـل شـبکه یو.سـی .آی .نت ، بـرای ترسـیم و تحلیـل شـبکه های همـکاری علمـی اسـتفاده شـده اسـت . نتایـج ایـن پژوهـش ، نشـان می دهـد کـه ١٨٥ مقالـه در شـماره های نخسـت تـا بیسـت وهفتم فصلنامـه منتشـر شـده اسـت کـه ٢٧٢ پژوهشـگر از ٧٠ دانشـگاه و موسسـه پژوهشـی در نـگارش آن دخیـل بوده انـد. بررسـی شـبکه همـکاری پدیدآورنـدگان مقاله هـا نشـان دهنده تمایـل بیشـتر پژوهشـگران بـه تولیـدات انفـرادی و یـا مشـارکت در گروه هـای کوچـک اسـت . به طورکلـی ٤٨.٦٥ درصـد از مقاله هـا به صـورت انفـرادی و ٥١.٣٥ درصـد نیـز از طریـق همـکاری علمـی دو یـا چنـد پژوهشـگر تالیـف شـده اسـت . مطالعه شـبکه همـکاری علمی دانشـگاه ها و موسسـه های پژوهشـی در مقاله های فصلنامه با اسـتفاده از شـاخص های مرکزیت ، بیانگر ایـن اسـت کـه دانشـگاه های شـهید بهشـتی ، تهـران ، علامـه طباطبایـی ، تربیـت مـدرس و خوارزمـی از نقشـی کلیـدی و مرکـزی در شـبکه برخـوردار بوده انـد. همچنین حوزه های موضوعی علـوم تربیتی ، علوم سیاسـی و مدیریـت ، دارای بیشـترین سـهم در مقاله هـای منتشرشـده در فصلنامـه بوده انـد.
خلاصه ماشینی:
"نتایـج پژوهش نگاشـتی از تولیـدات علمـی منتشرشـده در فصلنامـه نشـان می دهـد کـه چـه افـراد و مؤسسـه هایی در انتشـار ایـن مقاله هـا سـهم داشـته اند و ارتباطـات ایـن افـراد و مؤسسـه ها بـا یکدیگـر چگونـه بـوده اسـت ؟ تأثیرگذارتریـن موجودیت هـای شـبکه کـدام بوده انـد و انتقـال دانـش در ایـن شـبکه چگونـه اتفـاق می افتـد؟ در ایـن راسـتا مقالـه حاضـر درصـدد پاسـخگویی بـه پرسـش های زیـر اسـت : اول : الگوی تألیف و نحوه مشارکت پژوهشگران در مقاله های منتشرشده چگونه بوده است ؟ / / دوم : پرتولیدترین پژوهشگران در مقاله های منتشرشده چه افرادی بوده اند؟ سوم : شبکه همکاری علمی پژوهشگران در مقاله های منتشرشده چگونه است و چه پژوهشگرانی ففصصللننااممه ععللممی _پپژژووههششیی از جایگاه مرکزی و کلیدی در این شبکه برخوردارند؟ چهارم : کدام یک از دانشگاه ها و مؤسسه های پژوهشی کشور از بیشترین سهم در تألیف دوره هشتم مقاله های منتشرشده برخوردار بوده اند؟ شماره ٤ پاییز ١٣٩٥ پنجم : شبکه همکاری علمی مؤسسه ها در مقاله های منتشرشده چگونه است و چه مؤسسه هایی از جایگاه مرکزی و کلیدی در این شبکه برخوردارند؟ ششم : تخصص موضوعی نویسندگان مقاله ها در فصلنامه در چه حوزه هایی بوده است ؟ پیشینه پژوهش تاکنـون مطالعـات زیـادی در داخـل و خـارج از کشـور دربـاره عملکـرد نشـریه های علمـی از زوایـای گوناگـون بـا رویکـرد علم سـنجی انجـام شـده اسـت )مهـراد و گلتاجـی ، ١٣٨٨؛ عطاپـور، نوروزی چاکلـی و حسـن زاده ، ١٣٨٨؛ قانـع و رحیمـی ، ١٣٩٠؛ عرفان منـش و نوجـوان ، ١٣٩٥(."