چکیده:
بـا توجـه بـه پیشـرفت های علمی اخیر در جمهوری اسـلامی ایران ، پیشـبرد دیپلماسـی علـم و فناوری در اولویـت برنامه هـای راهبـردی کشـورمان قـرار گرفتـه اسـت . مقالـه حاضـر به لحـاظ پرداختـن بـه نقـش نظام هـای آمـوزش عالـی و سیاسـت خارجـی در پیشـبرد دیپلماسـی علـم و فنـاوری ، از نـوع پژوهش هـای میان رشـته ای نوآورانـه اسـت و بـرای نخسـتین بار بـا ایجـاد رابطـه ای دوسـویه از طریـق پیشـبرد دیپلماسـی علـم و فنـاوری ، دو حـوزه مدیریـت آمـوزش عالـی کشـور و سیاسـت خارجـی را بـه هـم پیونـد می دهـد؛ همچنیـن بـر مبنای هـدف ، از نوع کاربـردی و از نظر نحوه جمـع آوری اطلاعات ، پیمایشی است . برای پاسخ به پرسش های پژوهش ، از دو روش کیفی )مصاحبه نیمه ساختاریافته ( و کمـی )پرسـش نامه ( اسـتفاده شـده اسـت . جامعـه آمـاری در روش کیفـی ، ٦ نفـر از صاحب نظـران حوزه هـای آمـوزش عالـی و سیاسـت خارجـی )به لحـاظ ماهیـت بین رشـته ای پژوهـش ( هسـتند که در مصاحبه شـرکت کرده اند. جامعه آماری برای ابزار کمی نیز اعضای هیئت علمی دانشـگاه صنعتی خواجـه نصیرالدیـن طوسـی هسـتند. یافته هـای به دسـت آمده از این پژوهـش ، بیانگر کارآمـدی آن در سیاسـت گذاری های دو حـوزه مورداشـاره اسـت و مـدل نهایـی شـامل ٣ بعـد و ٣٠ مولفـه بـرای پیشـبرد دیپلماسـی علـم و فنـاوری در کشـور و ٥ عامـل و ٢١ مـلاک ، بـرای ارتقـای نقـش نظـام آمـوزش عالـی در پیشـبرد دیپلماسـی علـم و فنـاوری اسـت . توسـعه ظرفیت هـای کشـور در مسـیر پیشـبرد دیپلماسـی علـم و فنـاوری در همـه ارکان جامعـه ، به ویـژه جامعـه علمـی و توسـعه همکاری هـای علمـی و فناورانـه میـان نهادهـای علمـی کشـور و همچنیـن تسـهیل فراینـد صـدور روادیـد و تسـهیلات ویـژه بـرای جامعه علمی ایران و دیگر کشـورها، در راسـتای توسـعه دادوسـتدهای دانشگاهی ، از مهم ترین پیشنهادهای کاربـردی ، بـه دو نظـام موردمطالعـه ایـن پژوهـش بـرای پیشـبرد دیپلماسـی علـم و فناوری اسـت .
خلاصه ماشینی:
"ملاک های اضافه شده ح اصل از ان جام مصاح به ردیف ملاک ها عامل اصلی ١ تلاش برای ابره قمانظیورهباهربوت هراوایط زسم یادسر تی سمیعاه ن هکمشکواررهیا های علمی اقدام در سطح بین الملل ٢ توسعه همکاری علمی و فناوری میان دانشگاه های جهان اقدام در سطح بین الملل برقراری ارتباط میان آموزش عالی و ٣ همکاری برای حفاظت از فناوری در مقابل جاسوسی دستگاه دیپلماسی کشور ٤ حمایت از توانمندی های اجرایی علمی دانشگاه ها رعایت اصول مدیریت و برنامه ریزی ٥ تقویت اهرم های تشویقی و تنبیهی رعایت اصول مدیریت و برنامه ریزی ملاک های اضافه شده حاصل از انجام مصاحبه از مجموعـه عوامـل و ملاک هـای استخراج شـده از فصـل دوم پژوهـش و نیز شـواهد موجـود در تارنماها و پایگاه هـای اطلاعاتـی معتبـر و انجـام فراینـد مصاحبـه ، پرسـش نامه نهایـی براسـاس ٥ عامـل و ٢٣ مـلاک به عنـوان عوامـل و ملاک هـای ارتقادهنـده نقـش نظـام آمـوزش عالـی در پیشـبرد دیپلماسـی علـم و فنـاوری ، تدویـن ، و بـرای تأییـد ایـن ابعـاد و مؤلفه هـا و همچنیـن تعییـن روایـی سـازه ، از تحلیل عامـل اکتشـافی ١ )روش تحلیـل مؤلفـه اصلـی ٢( اسـتفاده شـد."