چکیده:
روان شناسـی می توانـد در نقـش یـک علـم میانجـی ، علوم انسـانی را به هم مرتبط کنـد. اهداف این مقالـه عبارتنـد از: ١- بررسـی تاریخچـه علاقه مندی هـای میان رشـته ای در روان شناسـی ؛ ٢- بررسـی حوزه هـای مشـترک روان شناسـی و سـایر علـوم انسـانی ؛ ٣- تبیین هـای روان شـناختی نـاکام مانـدن مطالعـات میان رشـته ای در علـوم انسـانی ایـران ؛ ٤- سـازوکارهای روان شـناختی اثرگـذاری تاسـیس موسسـه های میان رشـته ای در توسـعه آمـوزش عالـی ؛ و ٥- راه هـای ارتقـای همـکاری روان شناسـان در مطالعـات میان رشـته ای ایـران . مطالعـات میان رشـته ای ، نیازمنـد تاسـیس و توسـعه موسسـه های میان رشـته ای اسـت کـه بـرون داد آن ، یکپارچگـی نظـری و توسـعه راه حل هـای جامـع و کل نگـر بـه نیازهـای زیسـتی ، روانـی ، اجتماعـی ، و اخلاقـی انسـان خواهـد بـود. فرایندهـای مخـرب مرتبـط بـا پویایی هـای کار گروهـی، سـوگیری خـود افزایـی و کمبـود موسسـه های میان رشـته ای به عنـوان داربسـت های اجتماعـی تحـول علـوم انسـانی ، ازجمله دلایل شکسـت همکاری های میان رشـته ای در ایـران اسـت . توسـعه موسسـه های میان رشـته ای کـه روان شناسـی نیـز در آن نقـش داشـته باشـد، مسـتلزم تغییـر دادن برنامه هـای درسـی ، گسـترش شـاخه های روان شناسـی ، و اتخـاذ رویکردهـای گفتمانـی در روان شناسـی اسـت .
خلاصه ماشینی:
"ی در بیشـتر ایـن فصلنامه هـا کـه سـردبیرهای آن هـا پژوهشـگران حـوزه روان شناسـی هسـتند، در تشـریح رسـالت و اهداف فصلنامه به اهمیت پژوهش های میان رشـته ای اشـاره شـده اسـت و یکی از اهداف دوره هشتم توسـعه فصلنامـه را گسـترش کاربردهـای روان شناسـی در حوزه هـای مختلـف دانـش بیـان کرده انـد؛ شماره ٤ پاییز ١٣٩٥ بـرای مثـال در معرفی نامـه »فصلنامـه ذهـن و جامعـه «، رسـالت فصلنامـه این گونـه بیـان شـده اسـت : »ایـن فصلنامـه بـا هـدف بررسـی روابـط بیـن پدیده هـای روانی و اجتماعـی _ اقتصادی دایر شـده و هـدف اصلـی و دیـدگاه معرفت شـناختی آن ، بررسـی پدیده هـای اجتماعـی _ اقتصـادی براسـاس کنـش فـردی و فرایندهـای تصمیم گیـری و اسـتدلال کـردن اسـت .
چنیـن وضعیتـی می توانـد تنش برانگیـز باشـد، امـا ایـن تنش هـا می تواننـد سـرانجام به پیشـرفت منجـر شـوند؛ ٧- بـرای توسـعه آمـوزش عالـی می تـوان رشـته های مشـابه را در قالـب یـک دانشـکده بـه هـم نزدیـک کـرد؛ بـرای مثـال رشـته های مرتبـط بـا سـلامت می تواننـد درون دانشـکده های جدیـدی سـازمان دهی شـوند کـه در آن هـا روان شناسـان نیـز در کنـار سـایر متخصصـان سـلامت جسـمی ، سـلامت اخلاقی ، سـلامت اجتماعی ، و سـلامت معنوی و مذهبی با هم فعالیت های مشـترکی داشـته ن قش روان شناسی در باشـند، یـا در حوزه هـای اقتصـاد و سیاسـت نیـز براسـاس تاریخچـه ای کـه از ایـن نـوع همکاری هـا در بخش هـای پیشـین مقالـه بـه آن اشـاره شـد، چنیـن کاری امکان پذیـر اسـت ؛ ٨- روش هـای بررسـی مسـائل و پدیده هـا در روان شناسـی بیـش از حـد بـه ذهنی سـازی گرایـش دارد و کمتـر بـه نقـش عوامـل اجتماعـی و زبان شـناختی در شـکل دهی بـه واقعیت هـا توجـه میکنـد."