چکیده:
سازمان هایی که در یک محیط متغیر و پیچیده رقابتی فعالیت می کنند، دائما به دنبال کسب مزیت رقابتی پایدار هستند و در این راستا، مدیریت دانش از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر موفقیت سازمان هاست. در این میان، بیشتر سازمان ها در امر پیاده سازی مدیریت دانش و استفاده از آن با مشکلات زیادی مواجه هستند و برای این کار دچار آشفتگی می شوند. این مقاله به ارزیابی وضع موجود و مورد انتظار عوامل محتوایی و زمینه ای مدیریت دانش در شرکت فرآورده های لبنی دوشه آمل پرداخته و برای این کار چهار فرضیه اصلی را براساس عوامل محتوایی(برنامه ریزی، اجرا وکنترل دانش) و عوامل زمینه ای (برنامه ریزی، نیروی انسانی، سازماندهی و تکنولوژی) مدیریت دانش تدوین کرده است. به دلیل محدود بودن جامعه آماری، کلیه مدیران و کارشناسان مرتبط با موضوع تحقیق در واحدهای سازمانی شرکت لبنی دوشه آمل سرشماری شدند که تعداد آنها 30 نفر می باشد. روش تحقیق پیمایشی توصیفی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده است و از نرم افزار SPSS16 برای آزمون فرضیه ها و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتیجه تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها نشان داده است که بین وضع موجود و مورد انتظار عوامل محتوایی و زمینه ای مدیریت دانش و هر یک از شاخص های مربوط به آنها در این شرکت تفاوت معنادار وجود دارد و میزان شکاف در بین عوامل محتوایی مدیریت دانش بیشتر است. در پایان نیز پیشنهادات نظری و کاربردی ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول(٢)- جمع بندی عوامل محتوایی مدیریت دانش براساس نگرش فرآیندی مراحل فرآیند مدیریت دانش عناصر هر مرحله عناصر زیرمجموعه برنامه ریزی(طرح - جستجو و گردآوری دانش - فراگیری (کسب ) دانش - خلق (ایجاد) دانش ریزی) دانش پالایش دانش انتخاب دانش اجرا (نهادینه سازی) درونی سازی دانش - ذخیره سازی دانش - بازیابی دانش - متصورسازی دانش - انتشار دانش دانش انتقال دانش - تسهیم دانش - تبدیل دانش - به کارگیری دانش برونیسازی دانش سنجش دانش کنترل دانش حفظ ونگهداری دانش امنیت دانش کنترل کیفیت دانش منبع : (رضوانی و یحییپور،١٣٨٩) __________________________________________________________ 1 -Leavit جدول(٣) - جمع بندی عوامل زمینه ای مدیریت دانش بر اساس نظر لویت عوامل اصلی عوامل زیرمجموعه عوامل نیروی انسانی - نیروی انسانی - فرهنگ سازمانی - حمایت و تعهد مدیریت ارشد - آموزشهای مربوط به مدیریت دانش - رهبری اهداف و استراتژی - اهداف تعیین شده واضح برای سیستم مدیریت دانش - معرفی دقیق اهداف سیستم مدیریت دانش - استراتژی سازمان تکنولوژی و فرآیندها - تکنولوژی - سیستم تشویقی - زیرساخت فن آوری اطلاعات - زیرساخت های فنی سازمان - قابلیت بازاریابی - قابلیت تحقیق و توسعه - توانایی ظهور نوآوری عوامل ساختاری - ساختار - کانالهای چندگانه انتقال دانش - ارتباطات - سازماندهی دانش منبع : (رضوانی و یحییپور،١٣٨٩) مدل مفهومی تحقیق جمع بندی نتایج مطالعه پیشینه تحقیق در جداول (١)، (٢) و (٣) ما را به سمت تدوین مدل مفهومی تحقیق رهنمود ساخت که در شکل (١) نشان داده شده است ."