چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه کتاب های درسی پایه سوم راهنمایی به مولفه های هوش هیجانی انجام شد. روش این مطالعه، تحلیل محتوا با رویکرد کمی بود. در این پژوهش تمامی کتاب های درسی پایه سوم راهنمایی که در سال تحصیلی 89-88، تدریس می شدند، در فرایند تحلیل محتوا وارد شدند و کدگذاری از طریق قیاسی و بر اساس پنج مقوله هوش هیجانی انجام شد. در این بررسی، واحد زمینه درس؛ و واحد ثبت، مضمون، تصویر، و تمرین بود. برای اطمینان از اعتبار کدگذاری از داور دوم نیز استفاده شد. میزان توافق میان داورها 0/81 بود. نتایج نشان دادند که در کتاب های درسی پایه سوم راهنمایی توجه کمی به مولفه های هوش هیجانی شده و در برخی از کتاب های درسی، از توجه به پرورش ابعاد هوش هیجانی غفلت شده است. بر اساس نتایج این پژوهش، لازم است دست اندرکاران نظام آموزشی و برنامه ریزان درسی به پرورش ابعاد هوش هیجانی از طریق متون درسی توجه بیشتری کنند.
خلاصه ماشینی:
امروزه ، در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات و انفجار علم ، سازگاری موفقیت آمیز نوجوانان مستلزم آن است که آنان برای حل مسائل و تصمیم گیری های مناسب ، از 31 توانایی ها و مهارتهای شناختی و هیجانی کافی بهره مند باشند و با به کار بردن سیالی اندیشه و مهارت های هیجانی کارآمد، بتوانند خود را با شرایط متحول زمان به نحو مناسبی سازگار کنند 1- Chou 2- Azen 3- Johnson 4- social health 5- Ciarrochi 6- Caruso 7- emergency management 8- Cote 9- Lopes 10- Miners 11- Carmeli 12- Petrides 13- Frederickson 14- Furnham 15- Fox 16- Specter 17- Jordan 18- Ashkanasy 19- Härtel 20- Hooper 21- Gregory 22- Song 23- Huang 24- Law 25- Slaski 26- Cartwright 27- Ulutas 28- Omeroglu 29- Hein 30- Dancu 31- ideational fluency 45 45 (شریفی ، ١٣٨٤؛ به نقل از صفوی ، ١٣٨٨).