چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط سبک رهبری مربیان با آمادگی روانی و اضطراب صفتی و حالتی بازیکنان هندبال بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش بازیکنان هندبال تیمهای باشگاهی استان کرمانشاه در سال 1393 که حداقل دو سال آخر تمرینات خود را با مربیگری مربی کنونی خود سپری کرده بودند، تشکیل دادند. نمونه آماری شامل 260 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای ویژگیهای فردی، پرسشنامه سبکرهبری مربیان در ورزش، پرسشنامه آمادگی روانی ورزشکاران و پرسشنامه اضطراب صفتی و حالتی اشپیل برگر استفاده شد. پس از اطمینان از توزیع طبیعی دادهها با استفاده از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف، آزمون آماری استنباطی ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری 05/0>p بکار گرفته شد. یافتهها نشان داد، بین سبک رهبری (بازخورد مثبت و رفتار دموکراتیک) با آمادگی روانی رابطه مستقیم معناداری وجود دارد. همچنین بین سبک رهبری دمکرات با اضطراب صفتی و کلی رابطه معکوس معناداری وجود دارد، اما با اضطراب حالتی رابطه ندارد. یافته دیگر این پژوهش نشان داد که بین سبک رهبری استبدادی و اضطراب حالتی و کلی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و بین سبک رهبری استبدادی با اضطراب صفتی رابطهایی یافت نشد. با توجه به نتایج تحقیق، بهطور کلی میتوان سبک رهبری مربیان (رفتار دموکراتیک، رفتار استبدادی، بازخورد مثبت، تربیت و آموزش و حمایت اجتماعی) را بهعنوان یک عامل تاثیرگذار بر آمادگیروانی و اضطراب ورزشکاران قلمداد کرد و پیشنهاد میشود مربیان برای ایجاد آمادگی روانی و کاهش اضطراب به عامل سبک رهبری خود توجه نمایند.
The present study aimed to study the relationship between the coaches' leadership style and mental fitness and the trait and state anxiety of handball players. The research method was descriptive- correlational. The statistical population included the handball players from the Kermanshah clubs in 1393Y, which had spent at least the past two years of their training with their current coachs. The research samples included 260 participants who were selected randomly. The personal traits questionnaire, the leadership style in sport questionnaire, the mental fitness of athletes questionnaire and the STAI trait and state anxiety questionnaire were used to collect the data. Normal distribution of the data was approved by kolmogrov-smirnov test and the data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient at significance level of P
خلاصه ماشینی:
با توجه به نتایج تحقیق ، به طور کلی میتوان سبک رهبری مربیان (رفتار دموکراتیک ، رفتار استبدادی، بازخورد مثبت ، تربیت و آموزش و حمایت اجتماعی) را به عنوان یک عامل تأثیرگذار بر آمادگیروانی و اضطراب ورزشکاران قلمداد کرد و پیشنهاد میشود مربیان برای ایجاد آمادگی روانی و کاهش اضطراب به عامل سبک رهبری خود توجه نمایند.
com; 09379955251 Biannual JASSF Volume 2, Number 1; 2015 40-53 The Relationship Between The Coaches' Leadership Style and Mental Fitness And The Trait And State Anxiety Of Handball Players In Kermanshah Province Ghobad Mehrabiyan1, Mohsen kavousi aslanshah2, Ali heirani 3 1.
Assitant Professor, Razi University of Kermanshah Abstract The present study aimed to study the relationship between the coaches' leadership style and mental fitness and the trait and state anxiety of handball players.
The personal traits questionnaire, the leadership style in sport questionnaire, the mental fitness of athletes questionnaire and the STAI trait and state anxiety questionnaire were used to collect the data.
از طرفی دیگر نتایج پژوهش محدث (١٣٨٩) نشان داد سبک های رهبری آموزش و تمرین ، حمایت اجتماعی و بازخورد مثبت با رضایت مندی ورزشکاران رابطۀ مثبت و معناداری دارد.
همان طور که در جدول نشان داده میشود نتایج حاصل از تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون به طور کلی نشان میدهد بین سبک رهبری و آمادگی روانی ورزشکاران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (٠١٤٨=r).
نتایج نشان داد که بین سبک های رهبری مربیان و آمادگی روانی بازیکنان هندبال رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد.