چکیده:
این پژوهش با هدف تبیین اثر بخشی مشارکت والدین، معلم و دانشآموزان بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان سال سوم متوسطه انجام گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل میباشد. متغییر مستقل در این پژوهش برنامه آموزشی برای مشارکت والدین، معلم و دانشآموزان با عنوان مثلث موفقیت میباشد. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دوره دوم، سال سوم متوسطه استان فارس میباشد که با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از بین شهرستانها انتخاب شدند. حجم نمونه شامل 781 نفر میباشد که در شیراز از ناحیه چهار مدرسه شاهد پسرانه سیزده و از ناحیه دو مدرسه شاهددخترانه پانزده و دبیرستان دخترانه و پسرانه فسا به عنوان گروه آزمایش و دبیرستان دخترانه علامه امینی ناحیه یک و دبیرستان پسرانه سید احمد خمینی ناحیه سه و دبیرستان دخترانه و پسرانه کازرون به عنوان کنترل انتخاب گردید. دادهها از راه گردآوری کارنامه دانشآموزان در سالهای تحصیلی 93-92 و 94-93 مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش از روش آماری تحلیل کووارایانس استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان دادند که اجرای برنامه مثلث موفقیت، باعث بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان شده است. همچنین، اجرای این برنامه باعث بهبود عملکرد دانشآموزان پسر گردید، اما در مورد دختران تفاوتی معنادار مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
"پرسش دوم : آیا برنامه مثلث موفقیت باعث اثر بخشی معنزاداری در افززایش عملکزرد تحصزیلی )معدل سال سوم( دانشآموزان پسر میگردد؟ جدول ٤ - میانگین و انحراف معیار گروه کنترل و آزمایش برای دانش آموزان پسردر معدل تحصیلی سال دوم و سوم .
پرسش سوم : آیا برنامه مثلث موفقیت باعث اثر بخشی معنزاداری در افززایش عملکزرد تحصزیلی )معدل سال سوم( دانشآموزان دختر میگردد؟ جدول ٦ - میانگین و انحراف معیار گروه کنترل و آزمایش برای دانش آموزان دختر در معدل تحصیلی سال دوم و سوم .
هر چند در این مطالعه به تفکیک تاثیر جداگانه هر یک از این مداخلت )توسعه شناختی، انگیزشی و اجتماعی( مورد بررسی و مقایسه قرار نگرفت، اما نتایج این پژوهش نشان دادند که تجمیع اثر این سه وجه بر بهبود عملکرد دانشآموزان به گونهای معنادار موثر میباشد.
عمده ترین قابلیت برنامه مثلث موفقیت در این پژوهش این بود که نخست( در یک محدوده زمانی بسیار کوتاه )هشت ساعت( در مقایسه با دیگر برنامههای مداخله اجرا گردید، دوم( این برنامه ارایه کننده ترکیبی مناسب از عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی اعم از دانش آموز، والدین و معلمان به گونه همزمان بود و سوم( در این برنامه سه وجه شناختی، انگیزشی و اجتماعی در خصوص عملکرد تحصیلی به گونه همزمان مورد ملحظه قرار گرفت.
نتایج این پژوهش ضمن تایید قابلیت برنامه مثلث موفقیت برای بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی، تایید کننده نتایج پژوهش های پیشین صورت گرفته بود ) ;٢٠٠٨ ,Tella ٢٠١٢ ,Flecha ;٢٠٠٧ ,Harris and Sass(."