چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر تدریس علوم تجربی با استفاده از الگوی مدیریت آموزش، بر یادگیری خودراهبر دانشآموزان سال سوم راهنمایی است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بوده و با استفاده از طرح دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه انجام شد. در این پژوهش دو کلاس شامل 68 دانشآموز از مدرسه راهنمایی پسرانه فردوسی نسیم شهر (واقع در شهرستان بهارستان از توابع استان تهران) به عنوان نمونه در دسترس مشارکت داشتند. از این دو کلاس، یک کلاس 34 نفری به عنوان گروه آزمایش و یک کلاس 34 نفری به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. گروه آزمایش با استفاده از الگوی مدیریت آموزش و گروه گواه از روش سنتی در 12 جلسهی 75 دقیقهای آموزش دیدند. مدت این دوره شش هفته و محتوای آن فصل 6 کتاب علوم تجربی بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی سنجش خودراهبری فیشر و همکاران (2001) شامل 41 گویه بود که روایی آن با استفاده از نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (0/82) مورد تایید قرار گرفت. جهت تحلیل دادههای آماری از شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی مستقل و تحلیل کواریانس) استفاده شد و نتایج پژوهش نشان دادند که بین مقدار خودراهبری دانشآموزان دو گروه آزمایش و گواه در یادگیری علوم تجربی تفاوتی معنادار وجود دارد. بنابراین، استفاده از الگوی مدیریت آموزش به دلیل ایجاد محیط یادگیری جذاب، تعاملی و مشارکتی میتواند نتایجی بهتر را نسبت به الگوهای متداول در رسیدن به هدف مهم خودراهبری دانشآموزان در یادگیری داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
"(Nadi & Kazemi, 2005) گرچه مطالب بیان شده از سوی صاحبنظران همگی شناسـه هـای خـودراهبری دانـش آمـوزان را روشن میسازد، دانش آموز به کمک آنها جایگاه خویش را درک میکند و روابـط عـاطفی بـین او و معلم در فرایند تعاملی تعلیم و تربیت معنا و مفهوم مییابد، ولی لازم است معلمان نیز با اسـتفاده از الگوهای مناسب تدریس زمینه های فعالیت های مناسب یادگیری را برای دانش آموزان فراهم نماینـد تا آنان به مرور به یادگیرانی خودراهبر تبدیل شوند.
در این پژوهش ، استفاده از الگوی فعال و مشارکتی 1 -Klotz مدیریت آموزش به عنوان گزینه ای برای رشد یادگیری خودراهبر دانش آموزان پیشنهاد شده و تأثیر آن در عمل مورد بررسی قرار گرفته است .
مجموع مجذورات درجه میانگین سطح منبع F اتا مرتبه ٣ آزادی مجذورات معناداری مقدار ثابت ٥/٠١٦ 0/468 0/000 57/136 5/016 1 پیش آزمون ١٢/١٨٨ 0/681 0/000 138/838 12/188 1 روش تدریس ٤/٧٤٤ 0/454 0/000 54/040 4/744 1 خطا 5/706 0/088 65 کل 68 738/631 همانگونه که در ردیف چهارم این جدول مشاهده میشود؛ (٠٠٥>sig و٠/٠٠ = sig) و ٥٤/٤٤٧ = (٦٥ و١) F حاکی از معناداری تأثیر استفاده از الگوی مدیریت آموزش نسبت به الگوهای سنتی در خودراهبری دانش آموزان میباشد.
Standardization self directed learning readiness in female high school students in isfahan, educational innovations jurnal, Vol 5,No 18, pp111-134.
Conception of medical students from self directed learning and its relationship with individual characteristics, research and development of medical education center jurnal, vol 8, No2, pp173-181."