چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت دانش با خودکارآمدی و خلاقیت معلمان مراکز پیش دبستانی ناحیه دو شهر شیراز در سال تحصیلی 1393-1392 بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان مراکز پیش دبستانی ناحیه دو آموزش و پرورش شهر شیراز به تعداد 78 نفر بود و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان تعداد 66 نفر به عنوان اعضای نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. ابزار های گردآوری دادهها شامل پرسشنامه مدیریت دانش جاشپارا (2004) که پایایی آن بر اساس محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 0/89 بود، پرسشنامه خودکارآمدی معلمان شوارتزر و همکاران (1991) که پایایی آن بر اساس محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 0/82 بود و پرسشنامه خلاقیت رندسیپ با آلفای کرونباخ 0/76 میباشد. برای بررسی رابطه بین ابعاد گوناگون مدیریت دانش شامل خلق، سازماندهی، بکارگیری و تبادل دانش با خودکارآمدی و خلاقیت معلمان از محاسبه ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. همچنین، برای تعیین قدرت پیش بینی ابعاد مدیریت دانش برای خودکارآمدی و خلاقیت معلمان از تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج نشان دادند که بین تمام ابعاد مدیریت دانش با خودکارآمدی و خلاقیت معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، از بین ابعاد مدیریت دانش بعدسازماندهی دانش از قدرت پیش بینی معناداری برای خودکارآمدی معلمان و ابعاد سازماندهی و بکارگیری دانش از قدرت پیش بینی معناداری برای خلاقیت معلمان برخوردار بودند.
خلاصه ماشینی:
برای بررسی رابطه بین ابعاد گوناگون مدیریت دانش شامل خلق ، سازماندهی، بکارگیری و تبادل دانش با خودکارآمدی و خلاقیت معلمان از محاسبه ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
لذا، این پژوهش باتوجه به اهمیت نقش معلمان مراکز پیش دبستانی در شکل دهی رفتارها و مهارتهای یادگیرندگان و از سویی نیاز معلمان این مراکز به داشتن دانش و اگاهی های مناسب و به روز برای آموزش نسل آینده ، سعی دارد که به بررسی این مسئله بپردازد که چه رابطه ای بین مدیریت دانش معلمان با خودکارآمدی و خلاقیت آنان در مراکز پیش دبستانی ناحیه دو شهر شیراز وجود دارد؟ و آیا ابعاد گوناگون مدیریت دانش شامل خلق و سازماندهی وبکارگیری و تبادل دانش در بین معلمان موجب افزایش خودکارآمدی و خلاقیت آنان میشود؟ داونپورت (١٨ p,١٩٩٨,Davenport ) مدیریت دانش را تلاش برای کشف گنج نهفته در ذهن افراد و تبدیل این گنج پنهان به دارایی سازمان به گونه ای که مجموعه ای وسیع از افرادی که در تصمیم گیریهای سازمان دخیل هستند، بتوانند از آن استفاده کنند تعریف میکنند.
هم چنین ، پژوهش های دیگر نیز نشان دادند که بین تبادل دانش و بهرهگیری از منابع گسترده دانش و خلاقیت کارکنان رابطه ای مثبت و معنادار وجود دارد ( ٢٠٠٢ ,Candy&Edmonds .
یافته های پژوهش فرضیه نخست : بین خلق دانش و خودکارآمدی و خلاقیت معلمان مراکز پیش دبستانی ناحیه دو آموزش و پرورش شیراز رابطه ای معنادار وجود دارد.