چکیده:
ایران با وجود شرایط مناسب برای تولید و عرضه انواع گل و گیاه زینتی، سهم اندکی در تولید و تجارت جهانی این تولیدات دارد. این مطالعه با هدف بررسی مزیت نسبی صادراتی گل شاخه بریده ایران و مقایسه آن با کشورهای عمده صادرکننده جهان انجام گرفته است. بدین منظور، از شاخص مزیت نسبی آشکار شده استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که تقریبا در تمامی سال های مورد مطالعه، کشورهای هلند، کنیا، اکوادور، کلمبیا و فلسطین اشغالی دارای مزیت نسبی صادراتی در صادرات گل شاخه بریده و کشورهای ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، تایلند، ایالات متحده آمریکا، آلمان، بریتانیا و ایران فاقد این مزیت بوده اند. همچنین با محاسبه ضریب همبستگی شاخص مزیت نسبی گل شاخه بریده ایران در مقابل کشورهای رقیب مشخص شد که رقبای اصلی ایران در بازارهای جهانی کشورهای هلند، کنیا، کلمبیا و تایلندند. لذا اتخاذ سیاست های مناسب در جهت افزایش مزیت صادراتی گل شاخه بریده ایران ضروری است.
خلاصه ماشینی:
"علاوه بر این ، اکسینهوا (٢٠٠٨) در مطالعه ای به تجزیه و تحلیل مزیت نسبی تولید و صادرات میگو با استفاده از شاخص های مزیت نسبی در بین کشورهای عمده تولیدکننده ، صادرکننده و واردکننده پرداخت و نشان داد که طی دوره مورد بررسی(١٩٩٠-٢٠٠٣)، شاخص RCA برای کشورهای چین ، تایلند، اندونزی و فیلیپین به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است .
بدین منظور مطالعه حاضر با هدف بررسی مزیت نسبی صادراتی گل و گیاهان زینتی ایران و روند تغییرات آن طی دوره ١٩٩٧-٢٠١٠و همچنین تبیین جایگاه ایران در بین کشورهای عمده صادرکننده این محصول انجام شده است .
در این مطالعه ، به منظور دستیابی به اهداف تبیین شده با استفاده از شاخص مزیت نسبی آشکارشده به بررسی مزیت صادراتی گل و گیاهان زینتی ایران و کشورهای عمده صادرکننده جهان شامل هلند، ایتالیا، اسپانیا، کنیا، اکوادور، کلمبیا، بلژیک ، تایلند، ایالات متحده آمریکا، فلسطین اشغالی، آلمان و بریتانیا طی سال های ١٩٩٧-٢٠١٠ پرداخته شد.
ارقام محاسبه شده برای شاخص RCA (جدول ١) نشان میدهد که تقریبا در تمامی سال های مورد مطالعه ، کشورهای هلند، کنیا، اکوادور، کلمبیا و فلسطین اشغالی دارای مزیت نسبی صادراتی در صادرات گل شاخه بریده و کشورهای ایتالیا، اسپانیا، بلژیک ، تایلند، ایالات متحده آمریکا، آلمان ، بریتانیا و ایران فاقد این مزیت بوده اند."