چکیده:
فضاهای گردشگری شهری، شامل عناصر اولیه و عناصر ثانویهاند. عناصر اولیه شامل جاذبههای گردشگری و عواملی هستند که سبب جذب گردشگر میشوند. عناصر ثانویه گردشگر جذب نمیکنند، اما بر ماندگاری گردشگر در شهر موثرند. نحوة پراکنش عناصر گردشگری در فضای شهری، در مدت ماندن گردشگران و درنتیجه، اقتصاد گردشگری نقش مهمی دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی پخشایش فضایی جاذبههای گردشگری و مکانیابی هتلهای شهر کرمانشاه است. در این پژوهش، برای تعیین الگوی فضایی جاذبههای گردشگری و هتلها، از مدل میانگین نزدیکترین همسایه و برای بررسی نحوة قرارگیری جاذبههای گردشگری و هتلها نسبت به یکدیگر، از مدل مرکز متوسط و بیضی انحراف معیار استفاده شد. مقدار بهدستآمده از مدل میانگین نزدیکترین همسایه، برای جاذبههای گردشگری 0/69 است که الگوی خوشهای برای جاذبههای گردشگری را نشان میدهد. همچنین مقدار بهدستآمده برای هتلها 1/33 است که نشانگر الگوی پراکنده برای هتلهاست. همچنین نتایج مدل مرکز متوسط و بیضی انحراف معیار نشان میدهد که مرکز متوسط هتلها، نزدیک به جاذبههای گردشگری است و نیز بیضی انحراف معیار هتلها و جاذبههای گردشگری متداخل است که این تحلیلها نشانگر تناسب قرارگیری هتلهای شهر کرمانشاه نسبت به جاذبههای گردشگری است.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش ، برای تعیین الگوی فضایی جاذبه های گردشگری و هتل ها، از مدل میانگین نزدیک ترین همسایه و برای بررسی نحوة قرارگیری جاذبه های گردشگری و هتل ها نسبت به یکدیگر، از مدل مرکز متوسط و بیضی انحراف معیار استفاده شد.
علاوه براین ، از جاذبه های طبیعی نیز برخوردارند و به همین علت ، مهم ترین کانون جذب جهانگردان به شمار می روند (دیناری، ١٣٨٤: ١)؛ بنابراین ، با توجه به روبه رشدبودن صنعت گردشگری، تعیین الگوی فضایی گردشگری شهر و تأمین امکانات و خدمات شهری مانند هتل ها و اقامتگاه ها لازم است تا علاوه بر گردشگران محلی و منطقه ای بتوان ، از وجود گردشگران ملی و بین المللی بهره گرفت (موحد، ١٣٨١: ٤).
گردشگری که از مبدأ اولیۀ خویش که ممکن است موطن وی باشد، وارد شهر می شود و اقامتگاهی را اختیار می کند که هستۀ اصلی فعالیت او را تشکیل می دهد؛ به طوری که شروع فعالیت ها و پایان سفر روزانۀ گردشگر، از مرکز اقامتی اش انجام می گیرد؛ بنابراین ، گردشگران علاوه بر درنظرگرفتن میزان خدمات مهمان سراها مانند درجه و کیفیت مهمان سرا، خدمات بهداشتی و استاندارد، نزدیکی به محل و مقصد مورد نظر را نیز که هدف نهایی سفر آنان است ، درنظر می گیرند و از پرداخت هزینۀ اضافی برای دسترسی به آن اجتناب می کنند.
سپس از مدل میانگین نزدیک ترین همسایه ، تحلیل فضایی و نحوة توزیع و پراکنش جاذبه ها و هتل ها و درادامه ، برای بررسی تناسب جاذبه های گردشگری و هتل ها، از مدل میانگین مرکزی و بیضی انحراف معیار استفاده شد.
2011,Hotel Location And Tourist Activity In Cities,Annals of Tourism Research.