چکیده:
قوم به گروهی از مردم که زبان واحد، دین و مذهب واحد، فرهنگ واحد، سرزمین واحد و خصوصیات جسمانی نزدیک به هم دارند، اطلاق می شود. این مقاله با استفاده از روش معناشناسی و تفسیر مضووعی به موضوع قوم شناسی در قرآن چون هویت قومی،گونه شناسی اقوام، روش شناسی شناخت اقوام، قوم گرایی مشروع پرداخته است. منظور از «وحدت انسان ها» این است که با حفظ اختلافات، نسبت به هم همدلی پیدا کنند و به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و مصالح متقابل را رعایت کنند. همچنین منظور از «وحدت امت اسلامی»، وحدت مواضع اعتقادی و فقهی و عدم بیان آنها نیست، بلکه مقصود این است که نخست فرقه های اسلامی به طور صحیح یکدیگر را بشناسند، از مواضع فکری و اعتقادی هم کاملا مطلع شوند و برای حفظ و گسترش کیان اسلام از نزاعی که قرآن کریم آن را نهی کرده، بپرهیزند و برای دفاع از ساحت قران و اصول ثابت و مشترک اسلامی، ید واحد باشند.
خلاصه ماشینی:
"همچنین منظور از «وحدت امت اسلامی»، وحدت مواضع اعتقادی و فقهی و عدم بیان آنها نیسـت ، بلکـه مقصود این است که نخست فرقه های اسلامی به طور صحیح یکدیگر را بشناسند، از مواضع فکری و اعتقـادی هـم کـاملامطلـع شـوندو بـرای حفظ و گسترش کیان اسلام از نزاعی که قرآن کـریم آن را نهـی کـرده ، بپرهیزندو برای دفاع از ساحت قران و اصول ثابت و مشترک اسلامی، ید واحده باشند.
قوم گرایی مشروع ، امت واحـده ، هویـت قـومی، روش شناسـی شناخت اقوام تاریخ دریافت ١٣٩٠/١٢/٢٠ تاریخ تایید١٣٩١/١/٣٠ ١-طرح مسئله قرآن با بیان سرگذشت پیامبران و اقـوام بـر آن اسـت کـه داسـتان هـای عبـرت آمـوز را تشریح و تحلیل کند تا برای دیگران عبرت باشد.
٣-٤-روش شناسی شناخت اقوام قرآن کریم برای شناخت جوامع اقوام دو نوع الگو ارائه داده است که به نظرمی رسـد الگوهای جامعه شناسان معاصر باآن همخوانی دارد: اولی، شناخت جامعه ویژه بـه عنـوان نظـام واحـد بـا هـدف درک عناصـر ضـرور بـرای پیدایش و بقا آن نظام که در این جا این شیوه ، تحت عنوان «روش تحلیلی »بررسی می شود.
همچنین منظور از «وحدت امت اسلامی »،وحدت مواضع اعتقادی و فقهی و عدم بیـان آنهـا نیست ، بلکه مقصود این است کـه نخسـت فرقـه هـای اسـلامی بـه طـور صـحیح یکـدیگررا بشناسند، از مواضع فکری و اعتقادی هم کاملا مطلع شوندو بـرای حفـظ و گسـترش کیـان اسلام از نزاعی که قرآن کریم آن را نهی کرده ، بپرهیزندو بـرای دفـاع از سـاحت قـرآن و اصول ثابت و مشترک اسلامی، ید واحده باشند."