چکیده:
در پژوهش پیشرو که مبتنی بر روش کتابخانهای و به صورت توصیفی−تحلیلی بوده است، پس از ارائه سنجههای الگو از منظر امام خامنهای (مدظلهالعالی) و با بهرهگیری از روش دلفی از حیث کیفی، الگوی پژوهش ترسیم شد، و در نهایت این نتیجه حاصل شد، که الگوی اسلامی−ایرانی پیشرفت از حیث سختافزاری و نهادی با قوامیت سنجههای: کلان چهارگانه و محتوایی نهگانه، در قامت اصولی فطری و در مقامی ثبوتی است؛ و در سطح نرمافزاری و تحلیلی در همه حوزههای علوم، متکی بر ظرایف زمان و مکان است، که در مقامی اثباتی و در ظرف اصول متغیر میگنجد. از اینرو در آن دسته از اموری که دین مبین اسلام جزء ثابتات قرار داده، الگو، واحد است، و در خصوص آن دسته از اموری که جزء متغیرات و تابع مقتضیات زمان و مکان است، الگویی چندوجهی دارد.
در این مقاله، به منظور پاسخ به پرسش اصلی پژوهش، که عبارت بود از شناخت کیفیت الگوی راهبردی اسلامی−ایرانی پیشرفت، از حیث واحد یا متکثر بودن چگونه است؟، تلاش شد به تبیین این مفهوم دوسطحی که با قوامیت نظریه وحدت در کثرت و کثرت در وحدت −در فضای منطق فازی مبتنی بر ترابطی اندماجی همچون دو روی یک سکه− شکل مییابد، اشاره شود.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین نیازمند تبیین مفردات این الگو هستیم تا اولا: به درکی مشترک از الگو برسیم و ثانیا: جدای از بررسی سایر مسائل فلسفی ، جامعه شـناختی و عملیـاتی مـرتبط بـا الگـو، در تحلیلـی دوسطحی مبتنی بر کیفیت ترابط آن، به پاسخی برای این پرسش راهبردی برسیم ، که : به طور کلی منظور از الگوی اسلامی -ایرانی پیشرفت ، آیا یک الگوی جامع است ، کـه نقـش چترگستری دارد؟ یا اینکه الگوهای متکثری در حوزه های مختلف ، محل بحث است ؟ مبانی نظری پژوهش ۱.
به نظر می رسد اگر این الگو مطابق با تمامی ضـابطه ها و معیارهـای صـحیح آن، طراحـی شـود، بـه نحوی که در قسمت ها و لایه های مختلفی الگوهای پایین دسـتی مطـابق بـا مقتضـیات زمـان و مکـان و شرایط فرهنگی ، اجتماعی و بافت سیاسی ، اعتقادی تفریع شوند، و همگـی الگوهـا نـاظر بـه سـنجه های راهبردی الگوی بالادستی پیشرفت ، که ناظر به اصول لایتغیر اسلامی است ، باشـد، نیازمنـد تغییراتـی در بالاترین سطوح مدیریتی کشور، از حیث برنامه ریزی و ساختارسازی و کار گروهی است ، و ظـاهرا بـرای نیل به این مقصود، تغییراتی در قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور محتمل خواهد بود."