چکیده:
هدف پژوهش حاضر تجزیه و تحلیل سئوالات سه گروه آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی بر اساس سـطوح شـناختی بلـوم بـود. در ایـن مطالعـه توصـیفی- تحلیلـی، گـروه نمونـه بـا اسـتفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده است . داده های مورد نیـاز از محـل اطلاعـات موجـود در سـازمان سـنجش آموزش کشور گردآوری شده است . بدین ترتیب که پاسخنامه ١٠٠ نفر از داوطلبین هر یک از گـروه هـای آموزشی که در سال ١٣٩٠ در کنکور سراسری شرکت داشتند و جزو ١٠٠ نفـر برتـر گـروه هـای آزمایشـی ریاضی، تجربی و علوم انسانی بودند به عنوان نمونه انتخاب شـدند. داده هـا بـا اسـتفاده از آزمـون خـی دو و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج پژوهش نشان داد که در بین رتبه های ١ تـا ١٠٠ در هـر سه گروه آزمایشی تفاوتی در پاسخ های صحیح مختلف شناختی بلوم در سه گروه آزمایشی دیده نشد
Investigation of differences of top people’s scores in mathematical، natural and humanities science in the university entrance examination، according to Bloom's cognitive levels. We aimed to analyze three groups of questions about math، science and humanities sciences were based on Bloom's cognitive levels. In this descriptive - analytical sample was selected using purposive sampling. The data have been collected where the information on the education measure. Thus، the answer to 100 volunteers who participated in the 1390 entrance examination and test groups among the top 100 math، and humanities were selected as samples. Data using chi-square test and Wilcoxon tests were used for analysis. The results showed that among the ranks of 1 to 100 in each of three experimental groups don’t have any differences in the three groups was seen Bloom cognitive multiple correct answers. Used data in this research related to national organization educational testing.
خلاصه ماشینی:
"٩ نتایج آزمون ویلکاکسون برای بررسی تفاوت رتبه ها قبل و بعد از نمره دهـی بـر اسـاس سطوح شناختی بلوم نشان می دهد در رشـته ریاضـی و انسـانی قبـل و بعـد از نمـره دادن بـر اساس سطوح شناختی بلوم در بین ١٠٠ نفر برتر این دو گروه آزمایشی تفاوت وجـود دارد.
بحث و نتیجه گیری در خصوص پرسش های پژوهش که بر طبق سطح معناداری که از آزمون خی دو به دسـت آمده این گونه مـی تـوان اسـتنباط کـرد کـه در دروس عمـومی تعـداد سـئوالات در سـطوح مختلف شناختی آزمون کنکور سراسری ١٣٩٠در سه گروه آزمایشی علـوم ریاضـی، علـوم تجربی و علوم انسانی تفاوت معنادار وجود ندارد ولی در دروس اختصاصـی تفـاوت تعـداد سئوالات در سطوح مختلف شناختی در سه گروه آزمایشی معنادار است .
بـه عبـارتی در آزمون سراسری سـال ١٣٩٠ در دروس عمـومی و اختصاصـی گـروه آزمایشـی تجربـی در هریک از سطوح شناختی بلوم عملکرد دختران و پسران مشابه است و در دروس عمـومی و همچنین اختصاصی در گروه آزمایشی علوم انسانی در مجموع چه در دروس عمومی و چه در دروس اختصاصی تفاوت معناداری در دادن پاسخ صحیح به سئوالات هریک از سـطوح شناختی در بین دختران و پسران وجود ندارد.
نتایج آزمون ویلکاکسون برای بررسی تفاوت رتبه ها قبل و بعد از نمره دهـی بـر اسـاس سطوح شناختی بلوم نشان داد که در رشته ریاضی و انسانی قبل و بعد از نمره دادن بر اساس سطوح شناختی بلوم در بین ١٠٠ نفر برتر این دو گروه آزمایشی تفـاوت وجـود دارد."