چکیده:
پاســخ هایی کــه ائمّ ــه معصومیــن(ع) بــه ســوالاتی کــه در خصــوص معــارف اســلامی و تبییــن مفاهیــم قــرآن کریــم ارائــه مــی دادنــد، بخــش عظیمــی از میــراث حدیثــی مــا شــیعیان را تشــکیل مــی دهــد کــه در تفاســیر روایــی و یــا بالماثــور مشــهود مــی باشــد. تفســیر روایــی از دیــدگاه شــیعه، روشــی از تفســیر قــرآن کریــم مبتنــی بــر روایــات پیامبــر اســلام ص) و ائمّ ــه معصومیــن(ع) اســت. نویســنده در ایــن مقالــه بــر آن اســت تــا روایاتــی کــه از حضــرت امــام محمّ ــد تقــی جــواد الائمّ ــه(ع) در خصــوص تفســیر و تبییــن آیــات قــرآن کریــم بــه دســت مــا رســیده اســت را مــورد بررســی قــرار دهــد.
خلاصه ماشینی:
١٣ روايات تفسيري امام جواد(ع) در روايـات تفسـيري امـام جـواد (ع)موضوعـات و مسـائل متعـددي مطـرح شـده اسـت کـه در ايـن قسـمت ضمـن بيـان روايـت و شـاهد قرآنـي آن ، بـه آن هـا اشـاره خواهـد شـد.
١٤ سال بيست و سوم 88 امام جواد)ع (و قرآن در حديـث ديگـري کـه از عبـد الرحمـن بـن أبـي نجـران روايـت شـده کـه گفـت از حضـرت جـواد (ع)دربـاره توحيـد سـؤال کـردم ، و گفتـم چيـزي را توهـم مـي کنـم ، حضـرت فرمودند:»نعـم غيــر معقــول و لا محــدود فمــا وقــع وهمــک عليــه مــن شــي ء فهــو خلافــه لا يشــبهه شــي ء و لا ٍ ٍ تدرکـه الأوهـام کيـف تدرکـه الأوهـام و هـو خـلاف مـا يعقـل و خـلاف مـا يتصـور فـي الأوهـام إن مـا يتوهـم شـي ء غيـر معقـول و لا محـدود«؛ حضـرت فرمـود:» آري -او را چيـزي توهـم و تصـور ٍ ٍ مـي کنـي - در حالتـي کـه درک کنـه ذاتـش بـه ادرک کلـي بـه عقـل نيسـت و بـه حـدود عقلـي يـا حسـي محـدود و معيـن نمـي شـود چـه هـر چـه وهـم تـو بـر آن واقـع شـود و آن را بـه قـوه وهميـه ادراک نمائــي ، بــه ادراک کلــي از هــر چــه باشــد خــداي تعالــي خــلاف آن اســت و چيــزي بــه او شـباهت نـدارد و وهم هـا او را در نيابنـد و چگونـه وهم هـا او را دريابنـد و حـال آن کـه خداونـد خــلاف آن چيــزي اســت کــه تعقــل مي شــود و غيــر آن چيــزي اســت کــه در وهم هــا متصــور ميگـردد جـز ايـن نيسـت کـه چيـزي توهـم مي شـود کـه معقـول و محـدود نيسـت «.