چکیده:
موضوع پژوهش حاضر مطالعه تاثیر کارگاه های آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختیـ رفتاری بر مولفههای بهزیستی روانشناختی در مادران است. مطالعه به شیوه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون تک گروهی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران ساکن شهر تهران و نمونه آماری دربرگیرنده 81 مادر بود که از میان مناطق 1 تا 5 شهر تهران به صورت نمونه گیری غیر احتمالی و داوطلبانه برای شرکت در برنامه آموزشی ثبتنام کرده بودند. شرکتکنندگان در چهار کارگاه، 20 نفر در هر کارگاه با برنامه و شرایط یکسان آموزش دیدند. کارگاه های آموزش مدیریت خشم به مدت 7 هفته، هفته ای یک جلسه دو ساعته برگزار شد. آزمودنی ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989) پاسخ دادند. بر اساس نتایج به دست آمده از آزمون t وابسته، از مولفههای مقیاس بهزیستی روانشناختی تغییرات میانگینهای مولفههای زندگی هدفمند و رشد شخصی از نظر آماری معنادار بوده اما مقایسه میانگینهای پیش آزمون- پسآزمون مولفههای پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری و تسلط بر محیط حاکی از آن بود که تغییرات ایجادشده معنادار نیست. در پایان، بحث و نتیجهگیری و تبیین یافتههای پژوهش ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"میانگین و انحراف معیار نمرات پیش آزمون و پس آزمون به تفکیک متغیرها پیش آزمون پس آزمون N M SD N M SD روابط مثبت با دیگران 67 66/59 9/58 67 66/41 8/75 خودمختاری 62 56/38 9/67 62 57/61 9/69 تسلط بر محیط 61 62/75 8/03 61 61/63 6/39 زندگی هدفمند 63 65/34 8/72 63 67/53 8/06 رشد شخصی 58 67/15 8/54 58 70/67 7/04 پذیرش خود 60 59/08 43/11 60 60/66 10/ 65 بهزیستی روان شناختی 34 382/41 43/64 34 386/82 38/95 به منظور بررسی این نکته که آیا مداخله منجر به تغییر معنادار میانگینهای زیر مقیاسها شده است ، از آزمون t وابسته استفاده شد (جدول شماره ٣).
خلاصۀ یافته های آزمون t وابسته میانگین های زیر مقیاس ها t df P Power روابط مثبت با دیگران 0/19 66 0/84 0/05 خودمختاری -1/67 61 0/09 0/37 تسلط بر محیط 1/33 60 0/18 0/26 زندگی هدفمند -2/79 62 0/00 0/78 رشد شخصی -4/02 57 0/00 0/97 پذیرش خود -1/78 59 0/07 0/42 بهزیستی روان شناختی -1/00 33 0/32 0/16 بر اساس نتایج آزمون tوابسته (جدول شماره ٣) مشخص شد که میانگینهای مراحل پیش آزمون و پس آزمون مربوط به زیرمقیاس رشد شخصی (٤/٠٢- =t و ٥٧=df و٠٠٠=p) و زندگی هدفمند (٢/٧٩- =t و ٦٢=df و٠٠٠=p) تفاوت معنادار دارند."