چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه طرحواره های ناکارآمد اولیه با عزت نفس در دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر دامغان بود که به روش توصیفی - همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل همه نوجوانان (دختر و پسر) 14 تا 18 سال شهر دامغان بوده که در سال تحصیلی94-93 در مقطع متوسطه دوره دوم (دبیرستان) مشغول به تحصیل بوده اند که 150 نفرآنان(75 نفر دختر و 75 نفر پسر) به روش تصادفی خوشه ای انتخاب و به عنوان نمونه در این پژوهش شرکت کردند.برای گردآوری داده ها از فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره های ناکارآمد اولیه یانگ و پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت – نوجوانان و جوانان استفاده شده است.داده های گردآوری شده با بهره گیری از شاخصهای گرایش مرکزی، شاخصهای پراکندگی، شاخصهای توزیع و آزمونهای همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.یافته های پژوهش نشان می دهند که طرحواره های ناکارآمد اولیه با عزت نفس رابطه ای منفی دارند. به این ترتیب نتیجه گرفته میشود که وجود طرحوارههای ناکارآمد اولیه در نوجوانان (دختر وپسر) سبب کاهش عزت نفس در آنان میشود.
خلاصه ماشینی:
"همچنین بر اساس مطالعات تنن بام ٢ و همکاران (٢٠٠٧) تفکرات غیر منطقی (ناشی از وجود طرحواره های ناکارآمد اولیه ) نظیر نیاز به تأیید دیگران ، انتظار بالا از خود، دلواپسی و اضطراب ، اجتناب از مشکلات و درماندگی برای تغییر با عزت نفس پایین ، رابطه دارد.
اگرچه پژوهشهای مستقیم و فراوانی که بتوان یافته حاضر را با آن مقایسه کرد، وجود ندارد ولی نتایج با یافته های کاظمی و مطهری (١٣٩٠)، لطفی و همکاران (١٣٨٦)، باگانا٣ و همکاران (٢٠١١)، میرزاییان و همکاران (١٣٩٣)، لوبستیل ٤ و همکاران (٢٠٠٥)، دان گایوک٥ (٢٠٠٧)، نوردال و 6 همکاران (٢٠٠٥) که مطرح کرده اند طرحواره های ناکارآمد اولیه در افرادی که دارای اختلالات شخصیتی و آسیبهای روان شناختی هستند فعال ترند، به طور غیر مستقیم هماهنگ است .
یافته های پژوهشی باگانا و همکاران (٢٠١١) نشان میدهند در افرادی که دارای طرحواره های ناکارآمد اولیه هستند رابطه ای معکوس میان خوش بینی و عزت نفس با اضطراب امتحان وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری نتایج پژوهش (جدول شماره ٥) نشان می دهد میان عزت نفس و ابعاد طرد/رهاشدگی (٠/١٣- =R ، ٠٠٥>P)، محرومیت هیجانی (٠/٢٩- =R ، ٠٠١>P)، بی اعتمادی (٠/٢٤- =R ، ٠٠١>P)، انزوای اجتماعی (٠/٣٤- =R، ٠٠١>P)، شرم (٠/١٦- =R ، ٠٠١>P)، استحقاق و بزرگ منشی (٠/٤١- =R ، ٠٠١>P) و خویشتنداری و خود- انضباطی ناکافی (٠/٣٢- =R ، ٠٠١>P) رابطۀ معنادار وجود دارد."