چکیده:
در عصر حاضر، دانش آموزان برای رویارویی با تحولات شگفت انگیز هزاره سوم میلادی
باید مهارتهای تفکر انتقادی و خلاق خود را به منظور تصمیم گیری مناسب و حل مسائل
پیچیده جامعه بهبود بخشند. هدف این پژوهش تعیین رابطه آموزش مجازی و خلاقیت
دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول مدارس شهر تهران در هزاره سوم است. حجم نمونه
براساس جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری خوشه ای 044 نفر بوده است.
( برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه آموزش مجازی و پرسشنامه خلاقیت عابدینی ) 2731
استفاده شده است. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. داده های پژوهش با آزمون
همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری موردتجزیه وتحلیل قرار گرفته و نتایج
پژوهش نشان داده که میان میزان بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و خلاقیت و
هر یک از مولفه های آن (سیالی، بسط، ابتکار، انعطاف پذیری) رابطه معنادار و مثبت وجود
دارد. استفاده از آموزش مجازی خلاقیت و مولفه های سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف پذیری
را پیش بینی می کند و از لحاظ آماری معنا دار است
خلاصه ماشینی:
"پژوهش حاضر رابطه میزان استفاده از آموزش مجازی و خلاقیت دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر تهران را مورد بررسی قرار داده است تا با ارائه راهکارهای پیشنهادی در زمینۀ بهره گیری از این فناوری جدید، رشد مهارت فکری سطح بالا همچون خلاقیت را تسهیل بخشد.
بحث و نتیجه گیری نتایج این پژوهش مبین آن است که میان استفاده از آموزش مجازی و خلاقیت دانش آموزان همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد.
استفاده از آموزش مجازی خلاقیت دانش آموزان را در مؤلفه های سیالی، بسط ، انعطاف پذیری و انعطاف پیش بینی میکند و از لحاظ آماری معنادار است .
(پیرخائفی، ١٣٨٩، جعفری ، ١٣٩٣، حسینی، ١٣٨٦، گنجی و همکاران ، ١٣٩٠؛ هراستینسکی، ٢٠٠٨؛ دیویدز و همکاران ، ٢٠٠٧) نتایج پژوهش یانگ (٢٠٠٩)، پارکر (٢٠٠٨) و یزدی و زندکریمی (١٣٩٢) نشان داده است که فناوری اطلاعات به دانش آموزان این امکان را میدهد که پاسخهای گوناگون برای سؤالات خود داشته باشند و محدودیتی در ارائه پاسخ به سؤالات مطرح شده نداشته باشند و ایده های خود را به دیگران عرضه نمایند و با آنها تعامل داشته باشند ودر نتیجه قادر به تولید اندیشه های متنوع و ارائه راه حلهای متعدد در حل مسأله باشند.
با توجه به اینکه در هزاره سوم آموزش مجازی دیگر به مثابه یک جایگزین در نظر گرفته نمیشود و به منزلۀ یک ضرورت است و همچنین بر اساس یافته های حاصل از پژوهش پیشنهاد میشود به معلمان توصیه شود که دانش آموزان را ترغیب کنند که برای یافتن پاسخ سؤالات خود به منابع گوناگون اطلاعاتی مراجعه کنند و همچنین برای حل مسائلشان راههای گوناگون آن را در نظر بگیرند و برای دستیابی به پاسخ بهتر به جزئیات نیز توجه کنند و در نهایت اینکه بکرترین پاسخ را ارائه دهند."