چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی در کودکان دارای سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن انجام شده است. این پژوهش، یک پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری آن شامل همه دانش آموزان دختر 10 تا 12 ساله مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 بود. نمونه پژوهش شامل 205 نفر بوده که به روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحله ای از میان دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی انتخاب شده است. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون، مقیاس دلبستگی در کودکی میانه رونقی و عملکرد تحصیلی درتاج بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از روشt مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره با نرمافزار 18 SPSS استفاده شده است. نتایج نشان دادند که میان سبکهای دلبستگی و سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی کودکان تفاوت معنادار وجود دارد (001/ 0>p) و بیشترین میزان سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی در کودکان دارای سبک دلبستگی ایمن بوده است. سبکهای دلبستگی بر عملکرد تحصیلی و سازگاری اجتماعی کودکان موثر است و تمرکز بر ایمن سازی روابط والد- کودک میتواند موجب افزایش سازگاری و عملکرد تحصیلی در کودکان شود.
خلاصه ماشینی:
"برای بررسی تفاوت میان دو گروه دانش آموزان دلبسته ایمن و ناایمن از نظر میزان سازگاری اجتماعی در زیرمقیاسهای مهارتهای اجتماعی مناسب ، رفتارهای غیراجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، برتریطلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن و رابطه با همسالان ، از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (جدول شماره ٣) استفاده شده است .
نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره زیرمقیاسهای عملکرد تحصیلی با توجه به سبک دلبستگی دانش آموزان حجم انحراف درجه سطح متغیر گروه میانگین F اندازه اثر نمونه استاندارد آزادی معناداری ایمن ١٢٩ ٥٥/٥٠ ٩/٨٦ خودکارآمدی 43/04 0/27 0/001 1-203 ناایمن ٧٦ ٤٤/٦٥ ١٣/٧٠ ایمن ١٢٩ ١٣/٦٢ ٨/٤٦ تأثیرات هیجانی 105/83 0/44 0/001 1-203 ناایمن ٧٦ ٢٨/٣٠ ١١/٨٩ ایمن ١٢٩ ١٣/٨٩ ٢/٧٩ برنامه ریزی 9/82 0/14 0/002 1-203 ناایمن ٧٦ ١٢/٤٢ ٣/٩٣ ایمن فقدان کنترل 2/71 2/72 129 0/33 0/001 1-203 60/85 پیامد ناایمن ٧٦ ٥/٩٠ ٣/٠٠ ایمن ١٢٩ ١٠/٦٨ ٢/٥٧ انگیزش 2/96 0/09 0/086 1-203 ناایمن ٧٦ ١١/٣٤ ٢/٦٨ نتایج آماره هاتلینگ برای بررسی اثرمتغیر دو گروه (دانش آموزان دلبسته ایمن و ناایمن ) روی ترکیب خطی زیرمقیاسهای عملکرد تحصیلی نشان دهنده وجود تفاوت معنادار دو گروه بوده است (٠٠٠١>P، ٢١٤٤=(٥١٩٩)F)، و ٠/٣٥ =٢ Partial..
پژوهش حاضر با بررسی و مشخص کردن تفاوت کنش وری اجتماعی و عملکرد تحصیلی کودکان با سبکهای دلبستگی متفاوت ، یک آگاهی روانشناختی برای والدین و همچنین دست اندرکاران آموزش وپرورش فراهم آورده است تا با آگاهی از این امر که سالهای اولیه زندگی کودکان ، نقشی مهم در شکل گیری شخصیت آنها دارد، والدین تمام تلاش خود را برای بهبود بخشیدن به عملکردشان در تربیت کودک به کار گیرند."