چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر جهتگیری هدف در دانشآموزان دختر پایة دوم متوسطة دوم انجام شده است. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه است. جامعة آماری تمام دانشآموزان دختر پایة دوم متوسطة دوم شهر خرمآباد در سال تحصیلی 95- 94 است. حجم نمونه بهتعداد 56 نفر (28 نفر گروه آزمایش و 28 نفر گروه گواه) با استفاده از روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده است. گروه آزمایش در 8 جلسة 90 دقیقهای بهصورت گروهی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (شناحتی و فراشناختی) را آموختهاند. در این تحقیق از مقیاس جهتگیری هدف بوفارد و همکاران(1998) استفاده شده است. تحلیل دادههای خام با استفاده از spss18 و تحلیل کوواریانس انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که اجرای آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی باعث افزایش جهتگیری هدف دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه میشود (001/0>P). همچنین این نتایج در مرحلة پیگیری نیز حفظ شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که راهبردهای یادگیری خودتنظیمی قابلیت آموزش و یادگیری دارند و آموزش این راهبردها در افزایش جهتگیری هدف دانشآموزان تأثیرگذار است.
خلاصه ماشینی:
"ir سعید فرحبخش، دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه لرستان، لرستان، ایران لیلا یوسفوند، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه لرستان، لرستان، ایران چکیده این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر جهتگیری هدف در دانشآموزان دختر پایة دوم متوسطة دوم انجام شده است.
A. student of educational management, lorestan university, Lorestan, Iran Abstract This study aimed to investigate the effect of self-regulated learning strategies (cognitive and Meta cognitive) on goal orientation and its components in the students female students on second grade of high school.
پیشفرض کلی جهتگیری هدف، این است که هدف یادگیری به پیامدهای انگیزشی سازشیافته و پیشرفت تحصیلی منجر میشود و اهداف عملکردی و پرهیز از شکست، پیامدهای انگیزشی و -goal orientation -Hulleman -Elliot -Ames -Cobb -Dweck & Legget -Pintrich, & Schunk.
- Harackiewicz & Linnenbrink - Pintrich & Schunk - Garcia - Radosevich, Viadyanathan, Yeo & Radosevich - Pintrich & De Groot - Kaplan - Zimmerman - learning self- regulation - Aksan -Phan -Cole -Matuga -Zimmerman -Leins نظریة یادگیری خودتنظیمی را پینتریچ و دیگروت 1 (1990) بنیاد نهادهاند که عصارة این نوع یادگیری را راهبردهای شناختی و فراشناختی تشکیل میدهد.
با توجه به اهمیت دورة متوسطه، دورة مهم زندگی دانشآموزان برای ورود به دورة بزرگسالی، مراکز آموزشی، بازار کار و برعهدهگرفتن مسئولیت جدید(علیپور و همکاران، 1392) - Degroot - Midgley -Bianca و همچنین ضرورت دستیابی دانشآموزان به نتایج منطقی از فعالیتهای یادگیری خود و نیاز آنان به الگوهای مناسب انگیزشی، پژوهش حاضر با هدف، بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر جهتگیری هدف در دانشآموزان دختر پایة دوم دورة متوسطة دوم انجام شده است."