چکیده:
ﺗﺮﮐﯿﺐﺑﻨﺪی ﺟﺰء ﺟﺪاﯾﯽﻧﺎﭘﺬﯾﺮ ﻫﺮ اﺛﺮ ﺗﺼﻮﯾﺮی اﺳﺖ ﮐﻪ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎ و ﮐﯿﻔﯿﺖ آن در ﻧﮕﺎرﮔﺮی اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺮ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺘﻌﺪدی از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻬﺎرت ﻧﮕﺮش ﻫﻨﺮﻣﻨﺪ، ﺳﻠﯿﻘﻪ ﺣﺎﻣﯿﺎن ﻫﻨﺮی، ﺗﺄﺛﯿﺮات ﻣﮑﺎﺗﺐ ﻫﻨﺮی ﭘﯿﺸﯿﻦ و ﺣﺘﯽ ﻏﯿﺮ اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺴﺘﮕﯽ دارد. ﺗﺮﮐﯿﺐﺑﻨﺪیﻫﺎی ﭘﯿﮑﺮهای در آﺛﺎر رﺿﺎ ﻋﺒﺎﺳﯽ ﺑﺎ ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮی وی از ﺧﻂﭘﺮدازی روان و ﻣﻮزون و اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﻨﺖﻫﺎی ﺗﺼﻮﯾﺮی ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﮐﺎﻣﻠﯽ را ﺑ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﻣﯽﮔﺬارﻧﺪ ﮐﻪ در ﺑﺮدارﻧﺪه ارزش ﻫﺎی ﻧﮕﺎرﮔﺮی اﺻﯿﻞ اﯾﺮاﻧﯽ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ آﺛﺎر ﭘﯿﮑﺮه دار رﺿﺎ ﻋﺒﺎﺳﯽ و آﺛﺎری از ﻧﻘﺎش ﻫﺎی دوره ﻗﺎﺟﺎرﯾﻪ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﻄﺒﯿﻘﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. در ﭘﺎﯾﺎن، اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺣﺎﺻﻞ ﻣﯽ ﮔﺮدد ﮐﻪ ﻧﮕﺎرﮔﺮی اﯾﺮاﻧﯽ در روﻧﺪ ﮔﺬر از ﺳﻨﺖ ﮔﺮاﯾﯽ ﺑﻪ ﺗﺠﺪدﺧﻮاﻫﯽ و ﺑﺎ ﭘﺬﯾﺮش ﻋﻨﺎﺻﺮ وارداﺗﯽ اروﭘﺎﯾﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﻠﯿﻘﻪ ﺣﺎﻣﯿﺎن ﺑﺎﻧﻔﻮذ، دﭼﺎر ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﻨﯿﺎدی ﺷﺪ و اﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺑﻨﺪی ﻫﺎی ﭘﯿﮑﺮه ای ﻫﻨﺮﻣﻨﺪان را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮارداد؛ اﻣﺎ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪان اﯾﺮاﻧﯽ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻨﺪ ﺑﺎ آﻣﯿﺰی ﺳﻨﺖ ﻫﺎی ﭘﯿﺸﯿﻦ و ﻋﻨﺎﺻﺮ وارداﺗﯽ ﺟﺪﯾﺪ، ﺳﺒﮏ ﻧﻮﯾﯽ را ﺑﻨﯿﺎﻧﮕﺬاری ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ دﺳﺘﺎورد ﻣﻬﻤﯽ ﺑﺸﻤﺎر ﻣﯽ رود.
خلاصه ماشینی:
"عمامه و دستار نماد نگاره گری مردان در آثار رضا عباسی، نقاشی ایرانی افراد در این تصاویر در عمامه های خود گل ها و شکوفه هایی که دارای ساقه بلند است داشته یا این که در اطراف سر دستمال و یا روسری همانند آن چه زنان بر سر می گذاشتند، داشتند؛ و نیز گاهی جامه هایی پوشیده اند که با آن عمامه و دستار نوک تیز (مخروطی) دیده می شود.
جدول 1- مقایسه تطبیقی آثار نقاشی رضا عباسی و دوره قاجار مقایسه تطبیقی آثار رضا عباسی نقاشی دوران قاجاریه چشم های بادامی و ابروهای کشیده زنان لباسها پیچیده و مرواید دوزی شده- چشم های بادامی- ابروهای کشیده- خال لب- چشمان خمار فرم نشستن بر روی دو زانو تاج و کلاه و فرم نشستن که نشانه ای از اقتدار است ریش و دستار و شال در دورهی صفوی ریش و تاج و اقتدار از ویژگی های نقاشی دوران قاجار نوع رنگ آمیزی، چنان که رنگ لباسها معمولا سبز روشن، آبی روشن، آبی سیر، قهوه ای و سرمه ای می باشد بکار رفتن رنگهای سبز و قهوهای نتیجهگیری در تاریخ ایران دوران اسلامی، عصر صفوی یکی از دوره هایی است که تاثیر عمیقی بر حیات اجتماعی و ارزشهای فرهنگی ایران گذاشته است؛ در این زمان هنر کاربردی رونق بیشتری پیدا کرد."