چکیده:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف به تصویر کشیدن چالش های ایجاد شده از نبود استانداردسازی در چهار مقوله ایمنی، رضایت کارکنان، کیفیت و بعد اقتصادی در پنج گروه اقلام آمادی شامل اقلام و ماشین آلات اداری، زیست و خواب، صوتی و تصویری، گرمایشی و سرمایشی و اقلام عمومی، طراحی و اجرا شده است.
روش شناسی: تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش اجرا، توصیفی – پیمایشی بوده و جامعه آماری آن شامل؛ 51 نفر از معاونان آماد و پشتیبانی استان ها و رده های مستقل است. روش نمونه گیری، تصادفی- طبقه ای بوده و برای تعیین حجم نمونه نیز از فرمول کوکران با اطمینان 95 درصد و دقت آزمون 07/ 0 استفاده شده است که تعداد نمونه به دست آمده 40 نفر هستند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 136 سوال با مقیاس اندازه گیری لیکرت است.
یافته ها: بر اساس یافته های تحقیق و استفاده از آزمون فرض (t) تک نمونه ای و میانگین های به دست آمده از نظر پاسخ دهندگان، در بعد ایمنی، شاخص خسارت؛ در بعد اقتصادی، شاخص توسعه؛ در بعد کیفیت، شاخص مقاومت و در بعد رضایت کاربران، شاخص کیفیت محصول، بیشترین مقدار در رویکرد ناجا به استانداردسازی اقلام سرمایه ای آمادی را از آن خود کرده اند.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق، بیانگر لزوم توجه و حرکت ناجا به سوی استانداردسازی اقلام سرمایه ای است. دلایل این الزام در دستاوردهای استانداردسازی این اقلام نهفته است؛ به عبارت دیگر، در صورت استانداردشدن اقلام سرمایه ای آمادی ناجا، شاهد ارتقای ایمنی در سطح ناجا، صرفه اقتصادی و استفاده بهینه بودجه ای، ارتقای رضایت کاربران (کارکنان ناجا) و نیز ارتقای کیفیت اقلام سرمایه ای خریداری شده، خواهیم بود.
خلاصه ماشینی:
"اغلب تصور می کنند که استاندارد، فقط برای حفـظ منـافع مصـرف کننـده اسـت ؛ اگرچه این نظر تا حدی صـحیح اسـت و اسـتاندارد بـه نیازهـای فـردی و اقتصـادی مصرف کنندگان توجه خاص دارد، اما در دنیای کنونی استانداردسازی و کیفیت کالا و خدمات ، از مهم ترین عوامل رقابت محسوب شـده و اسـتمرار حرکـت چـرخ تولیـد و فناوری و همچنین حضور مؤثر در بازارهای داخلی و جهانی ، کـاملا بـه ایـن موضـوع بســتگی دارد؛ لــذا مــی تــوان گفــت کــه ســود حاصــل از رعایــت اســتاندارد بــرای تولیدکنندگان ، بیش از مصرف کنندگان است ؛ زیرا از یک سو آثار مطلوب تداوم حضور در بازار را برای صـاحبان سـرمایه بـه ارمغـان مـی آورد و از سـوی دیگـر، منجـر بـه صرفه جویی های حاصل از کاهش ضـایعات و هزینـه هـای خـدمات پـس از فـروش و دوباره کاری های ناشی از تعمیر یا تعویض کالا یا قطعات و فرآیندهای معیوب و ناقص ، می شود.
چنانچه در ابتدای پژوهش اشاره شد؛ هدف اصلی این تحقیق ، بررسـی لـزوم رویکـرد ناجا به استانداردسازی اقلام سرمایه ای آمادی بوده و اهداف جزیی عبارت اند از بررسی تأثیر ایمنی ، اقتصاد، رضایت کارکنان و کیفیـت کـالا، بـر استانداردسـازی در ناجـا و پیشنهاد الگویی برای رویکرد به استانداردسازی که نتیجه آن بهبود و بالا بردن ایمنی ، تهیه و اسـتفاده از اقـلام بـا کیفیـت ، صـرفه اقتصـادی و کـاهش خسـارات ، رضـایت مصرف کننده از کیفیت و کمیت کالا در رده های ناجا است ."